Sterk kritikk av forsvarssjefen i nigeriabåt-saken

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen under en høring i november i fjor om salget av marinefartøy til Nigeria, utførsel av lastebiler til Eritrea og utførsel av beltevogner til Sudan.
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen under en høring i november i fjor om salget av marinefartøy til Nigeria, utførsel av lastebiler til Eritrea og utførsel av beltevogner til Sudan. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen kommer med krass kritikk av forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen i saken om salg av utrangert norsk forsvarsmateriell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flertallet mener forsvarssjefen ikke har tatt saken alvorlig nok og at han ikke har fulgt opp forsvarsministerens og Stortingets signaler. I innstillingen i saken minner de i sterke ordelag forsvarssjefen om at han er underlagt demokratisk kontroll.

Leder i kontroll- og konstitusjonskomiteen Martin Kolberg (Ap) mener forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) bør vurdere om hun har tillit til forsvarssjefen. Han går langt i å antyde at Bruun-Hanssen kan miste jobben.

– Jeg vil ikke kommentere hva slags etterspill saken bør få. Vi driver ikke personalpolitikk i komiteen, sier Kolberg til NTB. Han varsler at temaet vil komme opp når Stortinget skal debattere saken i plenum.

– Vi stiller bare spørsmålet, så får hun svare, sier han.

Svarer ikke på kritikken

Forsvarssjefen ønsker ikke å kommentere innholdet i innstillingen.

– Jeg ser nå at komiteen er ferdig med sin innstilling, og jeg vil sette meg inn i den. Utover det forholder jeg meg til forsvarsministeren, sier Bruun-Hanssen til NTB via sin kommunikasjonsmedarbeider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarsministeren sier hun er glad for at saken er blitt grundig belyst, og tar innstillingen til etterretning. Hun påpeker at flere tiltak er innført for å sikre bedre systemer.

– Forsvarsdepartementet bestemte dessuten allerede i november i 2014 at forsvarssjefens fullmakt til å avhende materiell ikke lenger kunne delegeres, sier hun.

Les også: Forsvarssjefen beklager at marinefartøy havnet i Nigeria

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre og Frp uenige

Det var imidlertid uenighet i komiteen om hvor ansvaret for fadesen bør legges. Høyre og Fremskrittspartiet mener det blir feil å skylde på Bruun-Hanssen. Det er viktig at det er orden i linjene fra Stortinget til regjeringen og Forsvarsdepartementet, anfører Høyres Michael Tetzschner.

– Forsvarsdepartementet har Forsvaret som en stor underliggende etat. Det er ikke komiteens oppgave å ytre tillit eller mistillit til forsvarssjefen, sier Tetzschner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kolberg svarer at det er grunnlag for kritikk.

– Forsvarssjefen er ikke noen hvem som helst. Han er gitt et betydelig mandat, og når det er åpenbart for Stortinget at her har skjedd noe som bryter med reglene for eksport av forsvarsmateriell, så kunne han tatt ansvar for det, sier han.

Bare Senterpartiet finner at det først og fremst er forsvarsministeren som kan lastes. Flertallet i komiteen mente det ikke var grunn til å rette kritikk mot nåværende eller tidligere forsvarsministre. I innstillingen bemerkes det at Søreide har iverksatt tiltak for å hindre at noe lignende skjer igjen.

Les også: Diesen: – Forsvarsmateriell kan alltid havne hos banditter

Erkjente dårlig håndverk

Under høringene i november erkjente forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen at saksbehandlingsarbeidet var for dårlig da de ikke oppdaget at fartøyer ble solgt til et britisk stråselskap med adresse på et jorde utenfor London, men med kontor i Nigeria. Forsvarssjefen mente feilen ble gjort fordi avdelingen som skulle håndtere salget, hadde for få medarbeidere og for mye å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en serie artikler avslørte Dagbladet at norske marinefartøyer har havnet hos paramilitære styrker i Nigeria og Kamerun, at beltevogner ble solgt til Sudan og at militære lastebiler endte i Eritrea, i strid med FNs embargo. Det var også uklare omstendigheter rundt salget av to F-5 jagerfly til et privat selskap i Texas.

Les også: Regjeringen ber Økokrim etterforske jagerflysalg

Nigeriabåt-saken:

* Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité åpnet sak som følge av Dagbladets mange avsløringer om Forsvarets salg av utrangert militært materiell til ulike land.

* En tidligere medarbeider i Forsvarets logistikkorganisasjon er siktet av Økokrim for grov korrupsjon i forbindelse med salget av minst 13 utrangerte marinefartøyer til paramilitære i Vest-Afrika.

* Dagbladet har også avdekket at militære lastebiler er solgt fra Norge til Eritrea i strid med FNs våpenembargo, og at 30 beltevogner av typen Hägglund BV206, som blant annet kom fra Kongens garde, ble utført fra Norge av et privat selskap til krigsherjede Sudan. Selskapet har senere opplyst at beltevognene nå er tatt ut av Sudan.

* Forsvarsdepartementets internrevisjon har i tillegg gjennomgått salgene av to F-5 jagerfly til selskapet Northern General Leasing (NGL) i Texas. De konkluderer med at Forsvaret visste svært lite om hva flyene skulle brukes til da de ble solgt. Funnene var så alvorlige at departementet varslet Økokrim.

* Kontrollkomiteen ønsket også å se nærmere på utførsel av beltevogner til Sverige, som tollvesenet mistenkte skulle videresendes til Russland. Ifølge UD skal selger og kjøper ha opplyst at beltevognene skulle til Sverige og at det aldri var aktuelt å sende dem til Russland.

* Stortingets kontrollkomité gjennomførte høringer om saken i april og november i fjor. En rekke tidligere forsvarsministre og utenriksministre har stilt i høringene.