Nå tester vi Mercedesen som kan kjøre seg selv

Broom-Knut har tatt turen til Lisboa for å kjøre helt nye Mercedes E-klasse – og bli kjørt av E-klassen.
Broom-Knut har tatt turen til Lisboa for å kjøre helt nye Mercedes E-klasse – og bli kjørt av E-klassen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er helt nye Mercedes E-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av verdens mest kjente bilmodeller blir helt ny i år. Det er nemlig klart for en ny generasjon av Mercedes E-klasse. Her hjemme er dette en svært populær bil for familier med god råd.

Mercedes er midt i en svært offensiv periode. De har lansert en rekke nye modeller de siste årene, samtidig som de har gjennomført en liten designrevolusjon.

Ambisjonene for nye E-klasse er klare og tydelige. Den skal bli klassens beste bil, og samtidig løfte nivået for hele dette segmentet. Mercedes kommer med mye ny teknologi, blant annet en rekke hjelpemidler som i praksis gjør bilen nesten selvkjørende.

De finnes knapt tøffere bilklasser enn akkurat denne. Broom-redaktør Knut Skogstad er akkurat nå på verdenslanseringen av bilen, i Portugal. Han dro av gårde tidlig-tidlig i morges. Nå er det på tide med en liten rapport fra ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mercedes Coupe er den fineste bilen i gata – også 40 år senere

Spennende modell

Ring, ring

– Hei, Vegard! Ventet på at du skulle ringe, jeg regner med at du er spent på nye E-klasse?

– Ja, klart jeg er! Går det bra på tur?

– Veldig bra! I dag har jeg faktisk gjort noe for første gang. Jeg har nemlig tatt det aller tidligste flyet fra Gardermoen. 05.55 var avgangen. Jeg har reist med mange tidlige fly før, men aldri det som står helt øverst på skjermene når du kommer til Gardermoen, på morgenkvisten. Så her var det tidlig start på dagen, begynner å merke det nå!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik ser det ut når man drar tidlig-tidlig fra Gardermoen.
Slik ser det ut når man drar tidlig-tidlig fra Gardermoen.

– Da får vi håpe bilen er verdt det?

– Ja, det er den! Dette er en spennende modell på mange måter. Ikke minst fordi den skal vise oss akkurat hva Mercedes er kapable til når det gjelder å lage luksusbil i 2016. E-klasse er en av deres aller viktigste modeller. Den skal lede an og må også by på nyheter konkurrentene ikke har. Og det gjør den da også. Dette er en liten teknologi-bombe. Samtidig som Mercedes kjører på med luksus og komfort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De gikk høyt ut, men er det verdens beste bil?

Kan bare lene deg tilbake

– E-klasse viser blant annet hvor langt Mercedes nå har kommet i forhold til å lage selvkjørende biler. Her er det hjelpemidler som styrer bilen, gasser og bremser. Du kan slippe rattet både i bykjøring og på motorvei. Radarer og sensorer forholder seg til veimerkingen, men du kan også følge bilen foran, i hastigheter i opptil 210 km/t. I inntil 130 km/t reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten oppmerking, forteller Knut.

Les også: Mercedes innfører panikk-knapp

– Da snakker vi vel i praksis selvkjørende bil?

– Det gjør vi, og uten at Mercedes sier det selv, har de nå kommet så langt at det ikke er noe som helst i veien for at du som sjåfør bare lener deg tilbake og slapper av. Men de understreker hele tiden at bilene ikke er selvkjørende. Ett eksempel: Du trenger ikke holde i rattet for at bilen skal svinge og holde posisjonen i kjørebanen. Men etter en viss tid, kommer det varsling om at "nå må du ta rattet". Hvis du da ikke berører rattet og svinger litt på det, fortsetter varslingen, før bilen begynner å bremse ned av seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen parkerer seg selv

333 hestekrefter

– I dag har vi fått demonstrert en rekke teknologiske løsninger, på lukket bane. Og så har det vært noen timer med lanseveiskjøring. Tanken var å få kjøre 220 CDi som blir en veldig aktuell bil for Norge, men eksemplarene av den forsvant fort, før jeg rakk å sikre meg en nøkkel.

– Ja, for det er vel ikke en 220 du står ved siden av på bildet over..?

– Det er helt riktig sett! Det er nemlig en 400, med 333 hestekrefter. Fantastisk motor og fantastisk skyv, det har blitt noen veldig morsomme mil i den i dag. Men i morgen er jeg lovet en 220!

Høy teknofaktor

– Og så har det skjedd mye innvendig her?

– Ja, det pågår jo et skikkelig kappløp rundt infotainmentløsninger i bilene nå, og der er Mercedes langt fremme. Utviklingen går virkelig fort. Forrige generasjon E-klasse ser nesten utdatert ut, i forhold til dette. Her er det blant annet doble, høyoppløste skjermer og berøringsfølsomme betjeningsknapper på rattet. Det er høy tenkofaktor i dette interiøret, koblet mot luksus og mye fint utstyr. En ting er i alle fall helt sikkert: Det skal ikke bli lett å være konkurrent når denne bilen ruller ut på markedet om ikke lenge, avslutter Knut.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test av nye E-klasse når han er hjemme igjen.

Slik ser det ut i helt nye E-klasse og ja: Her kan du slippe rattet også i høye hastigheter.
Slik ser det ut i helt nye E-klasse og ja: Her kan du slippe rattet også i høye hastigheter.

Denne Mercedesen har blitt en knallsuksess