Avisenes opplag sank med 5,2 prosent

Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitale opplag på 52 prosent. Illustrasjonsfoto.
Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitale opplag på 52 prosent. Illustrasjonsfoto. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitalt opplag på 52 prosent, ifølge Mediebedriftene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta om medietall 2015

• 85 prosent av befolkningen over 12 år leser daglig norsk redigert innhold fra mediehusene. 53 prosent leser avisene på papir, 60 prosent leser dem på nett, mens avisenes mobilutgaver leses av 39 prosent.

• Papiravisene tilbakegang fra 2014 til 2015 var på 8,9 prosent. Størst var nedgangen for de største. Mediehusenes målte nettaviser er totalt sett stabile (+0,5 prosent), mens mobil vokser med 9,9 prosent.

• I 2015 økte mediehusenes digitale opplag med 52 prosent, mens totalopplaget sank med 5,2 prosent. 90 prosent av det digitale opplaget er komplett-abonnement som inneholder tilgang både på papir og digitalt.

• MBLs medlemsaviser hadde i 2015 et totalopplaget på 1,9 millioner eksemplar, av disse var 63 prosent komplett-abonnement, 29 prosent var rent papiropplag, mens 8 prosent var salg av rene digitalprodukter. Av 171 avistitler tilbyr 120 komplett-abonnement.

• Mens totalopplaget sank med 5,2 prosent, sank papiropplaget med 8,5 prosent.

• VG og Dagbladet går mest tilbake med en opplagsnedgang på rundt 20 prosent.

• Av 18 avisene med opplagsfremgang, økte Klassekampen mest med 2.400 eksemplarer, en økning på 12,4 prosent, og et totalopplag på over 21.000 eksemplar.

• Av ukeavisene øker nisjeavisen Aftenposten Junior mest, avisen har passert 25.000 eksemplarer og er landets 10. største avis. I 2015 økte totalopplaget med over 3.200 eksemplarer – en fremgang på 14,8 prosent.

(Kilde: Mediebedriftenes Landsforening)

Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.

Av 18 aviser med opplagsfremgang, var det Klassekampen som økte mest med 2.400 eksemplarer. Det er en framgang på 12,4 prosent, ifølge oversiktene over opplags- og lesertall som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag.

Det går i komplett

90 prosent av mediehusenes digitale opplag inngår i komplett-abonnementer, som altså inneholder både papir og digitalt materiale.

– Det er positivt at så mange logger seg inn for å konsumere norsk redaksjonelt innhold. Folk vil ha nyheter, og de vil konsumere det på flere måter og på alle flater, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Veksten i det digitale opplaget gir også utslag i leservanene. Seks av ti leser nå aviser på nett, mens 53 prosent leser avisene på papir. Avisenes mobilutgaver leses av 39 prosent, ifølge MBL-tallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mobil vekst

Totalt når mediehusene nå ut til 85 prosent av befolkningen over tolv år, ifølge opplag- og lesertallene som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag.

– Bildet er likt det vi har sett de siste årene: En nedgang for papiravisene, en utflating av nettutgavene og en vekst på de mobile plattformene. Samlet sett beholder de fleste mediehusene sin daglige dekning, sier Øgrey.

Opplagsvinneren

Klassekampen ble opplagsvinneren i 2015. Men vekst på 2.395 eksemplarer totalt – 1.995 på papir og 400 digitalt – til 21.648 eksemplarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med økte inntekter og flere lesere følger også et ansvar for å lage en enda bedre avis. Så her hviler ingen på laurbærene – vi er allerede i gang med å se hvilke områder vi kan styrke oss på framover, sier avisas redaktør Bjørgulv Braanen.

Junior vokser

Av landets ti største aviser var det kun Dagens Næringsliv og Dagbladet som hadde en vekst i sine digitale utgaver. I det samlede opplaget var det imidlertid tilbakegang for samtlige på ti-på-topp-listen.

Blant de største er Aftenposten nesten dobbelt så stor som VG, som på sin side hadde den største tilbakegangen.

En trøst – kanskje – for Aftenposten, er det at den ukentlige spesialavisen for barn og unge, Junior – hadde en opplagsvekst på 3.229 eksemplarer til et opplag på 25.046 eksemplarer.