Vern av dyrka mark ikke med:Nye Veier AS setter i gang motorveibygging uten jordvern som krav

NYE VEIER PÅ DYRKA MARK? Slik illustrerer Nye Veier AS sitt veiprosjekt fra Arendal til Tvedestrand. Jordvern blir opp til de enkelte kommunene å vurdere.
NYE VEIER PÅ DYRKA MARK? Slik illustrerer Nye Veier AS sitt veiprosjekt fra Arendal til Tvedestrand. Jordvern blir opp til de enkelte kommunene å vurdere. Foto: Nye Veier AS
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt veiselskap gjør vei i vellinga, men legger de også vei midt i kornåkeren? Jordvern var ikke omtalt da statsselskapet Nye Veier AS presenterte sine første fem store veiprosjekter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det statlige veiselskapet regjeringen opprettet for å få fart på veibygginga i landet, Nye Veier AS, presenterte torsdag sine fem første store veiprosjekter.

Tvedestrand – Arendal, Langangen – Dørdal, Kolomoen – Moelv, Kristiansand Vest – Vigeland og Trøndelag i første fase frem til 2019/2020. Tre av prosjektene påbegynnes umiddelbart, melder selskapet på sine hjemmesider.

Det skjer dagen etter at en rekke partier på Stortinget ytret uro over at store vei- og jernbaneprosjekter kan undergrave vedtaket om at maksimum 4000 dekar matjord skal bygges ned i året.

Les også: Landbruksministeren vil ikke ha jordvern i nasjonale samferdselsplaner

Lar kommunene ordne jordvernet

Nye Veier, som ble operativt fra nyttår, oppgir at prioriteringene av disse fem

RASKE VEIER: Her er strekningene Nye Veier AS tar fatt på nå. Hva skjer med matjorda i de nye traseene? Foto: Nye Veier AS
RASKE VEIER: Her er strekningene Nye Veier AS tar fatt på nå. Hva skjer med matjorda i de nye traseene? Foto: Nye Veier AS

veiene er basert på lønnsomhet for samfunnet, ulykkesbelastningen på strekningene, muligheten for helhetlig utbygging av lange strekninger, hvor klare strekningene er til å bygges ut, EU-krav som for eksempel krav til sikkerhet i tunneler og i hvilken grad prosjektene bidrar til mernytte for lokalsamfunnene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dere har ikke nevnt som mål å unngå nedbygging av matjord. I hvilken grad har dere vurdert vern av dyrket mark i prosjekteringen av disse fem veistrekningene?

– Jordvern er prosesser som blir kjørt i kommunaldelplaner i forbindelse med korridorvalget, svarer administrende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hele Stortinget vil ha mer jordvern enn landbruksministeren

Fakta om Nye Veiers veiprosjekter:

Strekningen E18 Tvedestrand – Arendal: 23 km fire felt motorvei av den 131 km lange veistrekningen E18 Langangen – Grimstad. Samlet kostnadsoverslag: 40 milliarder kroner. Bompengeproposisjon er ventet til Stortinget i vår.

* Strekningen E18 Langangen – Dørdal: 35 km fire felt motorvei som også inngår Langangen – Grimstad. Langangen– Rugtvedt er klar for oppstart regulering, mens Rugtvedt – Dørdal venter på bompengeproposisjon til Stortinget.

* Strekningen E6 Kolomoen – Moelv: 43 km fire felt motorvei som inngår i den 80 km lange strekningen Kolomoen – Ensby. Samlet kostnadsoverslag: 17,5 milliarder kroner. Prosess pågår for bompengeproposisjon.

* I utbyggingsprosjektet E6 Trøndelag skal det totalt bygges 115 km vei med et estimert kostnadsoverslag på 26 milliarder kroner. Prosjektet består av tre strekninger: Ulsberg – Melhus, Ranheim – Værnes og Kvithammar – Åsen. Det er fortsatt noen forhold som må avklares før endelig tidsplan kan besluttes.

* I utbyggingsprosjektet E39 Kristiansand – Sandnes skal det totalt bygges 208 kilometer vei med et estimert kostnadsoverslag på 48 milliarder kroner. Strekningen kan få oppstart i 2018. Kristiansand Vest – Vigeland ligger an til å bli bygd ut først.

Kilde: NTB

Ikke oversikt over jordvern nå

– Har dere som utbyggere noen tanker om jordvern?

– Kommuneprosessene er brede. Det er mange hensyn å ta; skog, by- og tettstedsutvikling og så videre. I kommuneprosessene er alle med for å ivareta sine sektorinteresser.

– Hva er Nye veiers sektorinteresse?

– Vi skal ivareta størst mulig riktig korridorvalg ut fra samfunnsøkonomisk nytte, sier Hovland til ABC Nyheter.

– Hvordan tror du hver enkelt kommune klarer å ha oversikt så summen av nedbygginger av dyrkbar jord ikke overskrider Stortingets grense på 4000 dekar i året?

– Jeg har ikke god oversikt på det nå, sier den nye vei-direktøren.

Les også: – Storkommuner beste tiltak for å styrke jordvernet