Forbrukere klager på bilkjøp, husleie og data

Ingeborg Flønes som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet orienterte om Forbrukerstatistikk under pressekonferansen i Oslo torsdag.
Ingeborg Flønes som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet orienterte om Forbrukerstatistikk under pressekonferansen i Oslo torsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bil, husleie, kjøpsrett, tjenester, mobil og datamaskiner ligger øverst på listen over hva folk kontakter Forbrukerrådet om, viser en fersk rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta: Disse firmaene kontakter folk Forbrukerrådet om

* 1. Elkjøp

* 2. Expert

* 3. Telenor

* 4. Canal Digital AS

* 5. Norwegian

* 6. Lefdal

* 7. NetCom AS

* 8. Møller bil

* 9. Skeidar

* 10. NextGenTel

(Kilde: Forbrukerrådet) (©NTB)

Forbrukerrådet fikk i fjor i overkant av 85.000 henvendelser, det er 12 prosent færre enn i fjor.

– Årsaken til nedgangen er at forbrukerne selv løser problemet på nettet, mener direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

45 prosent av dem som tar kontakt, står i konflikt med en selger, mens 42 prosent ber om råd før de kontakter selger, ifølge Forbrukerrådet.

Siden 2011 har antallet firmaer som er årsak til over 100 henvendelser, halvert. Bare 34 selskaper har over 100, og av dem topper Elkjøp listen, etterfulgt av Expert, Telenor, Canal Digital, Norwegian og Lefdal.

Les også: Forbrukerrådet: – Bilgarantien er for dårlig

Norwegian

Klager mot Norwegian økte i året som gikk. Det samme gjorde klager mot VW, som følge av utslippsjukset.

– Vi jobber bevisst mot firmaene som gjør seg bemerket på henvendelesstatistikken. Tar mange kontakt om et selskap, så tar vi kontakt og ser om vi kan løse problemene sammen med dem, sier Flønes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For øvrig ligger henvendelser knyttet til kjøp og salg av bil på toppen.

– Bruk kjøpekontrakter, bestill en tilstandsrapport og benytt det nye tilbudet fra Statens vegvesen, der man kan få sjekket kilometerstanden, oppfordrer Flønes.

Les også: Syv av ti deodoranter kan være helseskadelige

Abonnementsfeller

Gjengangere hos Forbrukerrådet er såkalte abonnementsfeller, der folk opplever at de blir lurt til å abonnere på ulike varer, for eksempel kosttilskudd eller skjønnhetspleie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det tidligere selskapet LuxStyle, som selger slankebelter og kremer, fikk nesten 200 henvendelser i fjor. Det er mer enn møbelgiganten IKEA, sier Flønes.

Folk meldte at de fikk regninger fra LuxStyle uten å ha kjøpt hos dem.

– Det er et alvorlig problemet at man får regninger på varer man ikke har bestilt, og at firmaene er raske med å sende inkassokrav, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En Norstat-undersøkelse viser at tre av ti av oss får regninger vi er uenige i.

– Ikke betal regninger for varer du ikke har bestilt, er oppfordringen fra Forbrukerrådet.

Les også: Forbrukerrådet: Tinder en versting blant apper

Inkasso skremmer

Direktør Randi Flesland understreker at folk ikke skal være så redde for inkassokrav.

– Det er ikke slik at man må forte seg å betale et inkassokrav man er uenig i. Kom heller til oss i Forbrukerrådet.

Hun sier at mange ikke vet at man kan stanse en inkasso ved å klage.

– Det første man må gjøre dersom man får en regning man er uenig i, er å ta kontakt med selgeren. Og husk at det ikke er forbrukeren som har bevisbyrden, det er selgeren, understreker Flesland.

– Det er det bare en av fire som vet at man kan stanse inkassoproseessen ved å klage. Mange betaler ut fra frykt for at man skal få betalingsanmerkning, som igjen fører til frykt for at man ikke får lån i framtiden.

– Vi jobber nå for at inkassoselskapene skal ta mer ansvar, sier Flesland.

Uærlige handelsmetoder på nettet er et alvorlig problem, og Forbrukerrådet vil bruke Forbrukerdagen 15. mars til å rette søkelyset mot dette, legger hun til.