Dette har du krav på når flyet er forsinket eller kansellert

Hva du har rett til avhenger både av type billett, flyselskap og destinasjon.
Hva du har rett til avhenger både av type billett, flyselskap og destinasjon. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årlig mottar Forbrukerrådet 1252 spørsmål om flyreiser. Her er løsningen på de vanligste forbrukerklagene. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke gøy når man har kjøpt en flybillett og ikke kommer seg av sted, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, til ABC Nyheter.

En undersøkelse fra Forbrukerrådet i 2015 viser at en av ti ikke ved at de har rettigheter når flyet er forsinket over tre timer.

Her er en oversikt over løsninger på de vanligste forbrukerklagene.

Hvis flyet er forsinket

Flyrettighetene gir deg rett til å bli tatt vare på ved forsinkelser. Du kan ha krav på mat og drikke, penger og hotellopphold.

Det begynner fra forsinkelser på to timer. Blir flyet mer forsinket enn tre timer, vil du også ha krav på et pengebeløp, . Blir flyet forsinket i over fem timer, regnes det som en innstilling, og du har rett til ombooking eller pengene tilbake, ifølge Forbrukerrådet.

– Du har rett på mat og overnatting i ventetiden, sier Flønes og legger til at du også kan ha rett på penger, eller erstatning som beregnes ut i fra hvor lang reisen er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Ingeborg Flønes er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Ingeborg Flønes er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Det er likevel verdt å merke seg at du ikke har rett til erstatning om forsinkelsen kommer av uforutsette årsaker flyselskapet ikke rår over. Eksempler er uvær og streik.

Ifølge Forbrukerrådet bør man ta kontakt med flyselskapet så fort flyet er over to timer forsinket på kortere reiser, og tre timer for reiser over 1500 km.

Siden det ikke alltid er lett å vite hva man kan kreve, har Forbrukerrådet laget en flyrettighetskalkulator.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk flyrettighetskalkulatoren: Regn deg frem til dine rettigheter

Les også: En av ti flypassasjer kjenner ikke til rettighetene

Hvis du skal avbestille eller endre billetten

– Du har ikke angrerett når du kjøper flybilett, men i vilkårene kan du ha avbestillingsrett, sier direktøren for forbrukerservice.

Det er for eksempel vanlig at du kan avbestille flybilletten om du kjøper fullprisbillett.

I tillegg tilbyr de fleste flyselskap en avbestillingsforsikring, men her er det ofte flere krav.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når du kjøper en slik forsikring må du sette deg inn i hva den tilbyr. Mener du at du ikke får det du skal av forsikringsselskapet kan du klage til Finansklagenemnda, sier Flønes.

Her kan du klage: Finansklagenemnda

Les også: Fly forsinket nesten 24 timer etter krangel om nøtter!

Mange klager på Norwegian

Norwegian ligger på femteplass på en topp ti liste som viser de firmaene som blir mest klaget på til Forbrukerrådet.

– Vi følger naturligvis EUs regelverk for passasjerrettigheter, noe som blant annet innebærer at reisende får mat og drikke mens de venter og kompensasjon dersom de har krav på det, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, til ABC Nyheter.

Avbestilling hos Norwegian:

– Ulike vilkår og regler avhenger av destinasjon og hva slags billett passasjeren har bestilt, opplyser Næss.

Du kan forsikre Norwegian-billetten din mot sykdom for 100 norske kroner per person.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian tilbyr å avbestille billetten gratis innen fire timer etter at billetten er kjøpt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men etter det er det ikke mulig å avbestille uten avbestillingsbeskyttelse, med mindre passasjeren har bestilt PremiumFlex på langruter eller Premium på alle andre ruter, da er det gratis, sier Næss.

Avbestillingsbeskyttelsen kan kun kjøpes på nett når du bestiller billetten. Den gjelder fra kjøpstidspunktet og frem til 30 minutter før opprinnelig flyavgang. Du må vise frem original legeerklæring dersom du vil kreve refusjon.

– Dersom passasjeren kjøper avbestillingsbeskyttelse får de billetten refundert dersom de selv eller noen i nærmeste familie blir syk, forklarer Næss.

Flyselskapet dekker også avbestilling grunnet alvorlige komplikasjoner ved graviditet frem til fire uker før termin.

Norwegian dekker ikke avbestillinger som foretas grunnet akutt forverring av en eksisterende sykdom eller kronisk lidelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis passasjeren ikke reiste og billetten ikke er refunderbar, kan de søke om refusjon av offentlige skatter og avgifter, opplyser kommunikasjonsrådgiveren.

Endre billett hos Norwegian:

På lavprisbilleter som LowFare-billetter, LowFare + og Premium koster det 350 å endre navn å billetten. Endre bestilling koster 400 norske i tillegg til prisdifferansen, internasjonale langdistanseruter koster 750 norske kroner i tillegg til prisdifferansen.

I tillegg kommer et servicetillegg på bestillinger over telefon og på flyplassen på 150 kroner per person, hver vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nylig gikk Norwegian ut og ønsket å gjøre EU-regelverket enklere for passasjerene. Et regelverk Norwegian mener er vanskelig å forstå.

Les også: Norwegian vil forenkle EUs regelverk for passasjerrettigheter

SAS tar 600 for å endre navn

Avbestilling hos SAS: SAS opererer med 24 timers åpent kjøp. Når du kjøper en billett på sas.no eller via SAS Customer Contact Center, kan du avbestille og få full refusjon innen 24 timer fra kjøpstidspunktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter 24 timers kjøp er det kun SAS Business og SAS Plus-billetter er som regel refunderbare. Disse billettene er dyrere å kjøpe. SAS Go-billetter er oftest ikke-refunderbare.

Endre billett hos SAS: De fleste billetter på SAS kan endres for cirka 600 norske kroner per person, per strekning. Da betales gebyret og differansen ved endring til en høyere pris.

Hvis angrefristen fremdeles er gjeldende kan det lønne seg å kansellere hele bestillingen og bestille ny billett til den prisen som finnes tilgjengelig.

Navneendring av billetten koster 600 kroner.

SAS har ikke svart på ABC Nyheter sine henvendelser.

– Viktig med forsikring

– Skal du ut å reise er det viktig med forsikring. Velg en som er tilpasset ditt behov, sier Ingeborg Lønes i Forbrukerrådet.

Lønes sier du ikke trenger samme forsikring hvis du for eksempel reiser til København kontra India.

– Velg en forsikring som er tilpasset dine behov.

Her finner du tilbud på reiseforsikringer: Finansportalen

Les også: SAS innstillinger på grunn av flygermangel