Ny Mitsubishi godt rustet for konkurransen

Nye L200 har en bakkeklaring på 20 cm og utmerker seg blant annet med en klasseledende svingradius på 5,9 meter. Foto: Martin Jansen
Nye L200 har en bakkeklaring på 20 cm og utmerker seg blant annet med en klasseledende svingradius på 5,9 meter. Foto: Martin Jansen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny Toyota Hilux, Nissan Navara og Ford Ranger lanseres i år, men nye Mitsubishi L200 er godt rustet til å møte den knallharde konkurransen i pickup-markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske data

Motor, cm2: 2.442

Effekt, hk ved o/min: 181/3.500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1.500

Egenvekt, kg: 1.875

Tilhengervekt, kg: 3.100

Lengde/bredde/høyde, cm: 521/182/178

Dimensjoner lasteplan, cm L/B: 152/147

Standard dekkdimensjon: 245/65R17

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,72

CO2-utslipp, g/km: 189

0–100 km/t, fabrikk, sek: 11,8

Toppfart, km/t: 177

Pris varebil fra, kr: 302.000,-

Pris personbil fra, kr: 534.000,-

Nye Mitsubishi L200 kommer med en ny 2,4 liters turbodiesel på 181 hk og 430 Nm, som erstatter den gamle 2,5-literen på 178 hk og 400 Nm. I tillegg til noe kraftigere ytelser er 2,4-literen gjerrigere. Det oppgitte forbruket med manuelt gir er redusert fra 0,77 l/mil til 0,64 l/mil. CO₂-utslippet er redusert fra 199 til 169 g/km.

Girskiftene foretas av ny femtrinns automatkasse som ikke revolusjonerer pickup-segmentet, men som er helt ok og som skifter behagelig.

Les også: Sjekk denne luksusen fra Volvo

Økt komfort

I motsetning til nye Nissan Navara som kommer med uavhengig hjuloppheng bak i stedet for tradisjonelle bladfjærer på sin double cab-modell, så har L200 fortsatt bladfjærer. Det er ikke sikkert pickup-markedet beklager det.

Og selv om gammeldagse bladfjærer er beholdt, så er den langt mer komfortabel enn sin forgjenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye L200 oppleves mye mer stabil og personbilaktig. Det spretter og rister mindre, mye takket være et forbedret forhjulsoppheng som er koblet sammen med bakakselen som har lengre bladfjærer enn tidligere. Den har også et noe mer vridningsstabilt chassis og er bedre støyisolert enn forgjengeren.

Les også: Denne skal lages i bare 40 eksemplarer

(Artikkelen fortsetter under bildet)

L200 trekker 3,1 tonn - noe mindre enn for eksempel Nissan Navara, Isuzu D-Max og Ford Ranger som alle kan trekke 3,5 tonn. Foto: Martin Jansen
L200 trekker 3,1 tonn - noe mindre enn for eksempel Nissan Navara, Isuzu D-Max og Ford Ranger som alle kan trekke 3,5 tonn. Foto: Martin Jansen


Mer sikkerhetsutstyr

Innvendig er det også foretatt et solid løft sammenlignet med forgjengeren. Setene er gode, og i motsetning til tidligere kan rattet både høyde- og lengdejusteres. EuroNCAP har kollisjonstestet L200. Den oppnådde ikke toppscore, men sikkerheten er betydelig bedret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til kollisjonsputer foran, i sidene på setene og langs vinduene, er også knekollisjonspute for fører nå standard. Dessuten kan L200 fås med sikkerhetsutstyr som vi kjenner fra personbilmarkedet: Filskiftevarsler, Bi-Xenon-hovedlys, LED-kjørelys + elektronisk stabilisator for tilhenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med Double Cab og øverste utstyrsnivå, Instyle+, er det aller meste standard. Den kommer også med komfortutstyr som tosone klima og ryggekamera. Som regel foretrekker vi ryggesensorer fremfor kamera fordi klimaet i Norge medfører at kameralinsen stort sett er dekket av møkk. Men linsen på L200 er plassert såpass høyt at stort sett er mulig å se hvor man rygger selv på griseføre.

Les også: Offisielt: Her er Audis nye SUV

Artikkelen fortsetter under bildet)

Mellom setene sitter hjulet som skifter mellom 2WD og 4WD, høy og lav serie. Foto: Martin Jansen
Mellom setene sitter hjulet som skifter mellom 2WD og 4WD, høy og lav serie. Foto: Martin Jansen


Låst senterdiff

Da vi prøvekjørte L200 kom både snø og kuldegrader, og vi opplevde L200 med Continental-dekk som en tillitvekkende pickup på tidvis svært glatte veier. Som så ofte med pickup-er ligger den bedre på veien med litt last på planet.

Man kan veksle mellom 2WD og 4WD i hastigheter opp til 100 km/t, og skiftet er ikke lenger mekanisk med en ekstra girstang. Skiftet skjer elektronisk med et hjul plassert mellom setene. Mitsubishi-en har lavserie og mulighet til å låse senterdifferensialen med 50/50 momentfordeling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjører man for eksempel på en litt dårlig skogsvei kan du velge 4HLc. Da har du firehjulsdrift, i tillegg er midtre differensialsperre innkoblet. Under enda mer krevende forhold kan du velge 4LLc, som er lavserie med senterdifferensialen innkoblet. Det er verdt å trekke frem at senterdiff-en tillater fullt rattutslag uten at det føles som om bilen skal stoppe helt opp. L200 har for øvrig meget bra svingradius.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du kjører deg fast i snø eller søle så kan stabilitetskontrollen (ESP) hindre turtallsøkning når du trår på gassen for å komme løs. Du kan derfor skru av ESP-en, men helt av er den ikke. Den kommer raskt på igjen dersom den registrerer sladd.

Les også: Viste frem ny Bugatti med 1500 hestekrefter

Artikkelen fortsetter under bildet)

L200 Double Cab toseter med øverste utstyrsnivå (Instyle+) og femtrinns automat, koster fra 365 300 kroner. Foto: Martin Jansen


Billigst

L200 trekker 3,1 tonn som er noe mindre enn for eksempel Nissan Navara, Isuzu D-Max og Ford Ranger som alle kan trekke 3,5 tonn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men L200 er prisgunstig. Med automatgir og øverste utstyrsnivå, koster Double Cab-versjonen 365.300,-. Tilsvarende versjon av av Norges mest solgte pickup, Isuzu D-Max, koster 379.900,-.

Les også:

Her blir du kongen av veien

Nissan ypper med pickup-kongen

Denne pickupen har SUV-komfort

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no