Norwegian vil forenkle EUs regelverk for passasjerrettigheter
Norwegian hevder det er for vanskelig å forstå EUs regler for passasjerrettigheter, og sier de har uttrykt ønske om at disse forenkles og oppdateres til fordel for kundene.
Til tross for at flyselskapet informerer om passasjerers rettigheter via sms og informasjonsskriv på flyplassene er reglene for kompliserte, mener kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.
– Det er EUs regler for passasjerrettigheter som gjelder, og vi er helt enige i at de kan være vanskelige å forstå. Derfor har vi også vært tydelige på at de må forenkles og oppdateres, sier Sandaker-Nielsen til Bergens Tidende.
Les også: NHO: – Flyavgiften forskjellsbehandler
Forbrukerrådet er av samme oppfatning, og har siden 2014 hatt en såkalt flyrettighetskalkulator tilgjengelig på sine nettsider. Hensikten er å informere passasjerene om hva de har krav på dersom flyreisen ikke går som planlagt, og å gjøre det enklere å henvende seg til selskapene for å fremme en klage.
Nordmenn har trolig store summer utestående hos flyselskapene fordi mange ikke vet hvilke rettigheter de har, ifølge regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet Hordaland og Sogn og Fjordane.
– Det er vanskelig å vite hva man har krav på. Det avhenger blant annet av hvor langt du skal, hvor du skal, hvor mye du er forsinket og hva som er grunnen til forsinkelsen eller kanselleringen, sier Marken.