Inspektør vil ikke avhøres om Scandinavian Star
Den tidligere skipsinspektøren Flemming Thue Jensen sier han ikke vil la seg avhøre av norsk politi om Scandinavian Star-brannen for snart 26 år siden.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Scandinavian Star-ulykken:
- Fergen Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.
- Brannen startet trolig ved 02-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.
- Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.
- En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse. En politirapport i 2014 slår fast at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.
- I ettertid er det kommet frem nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.
- I februar 2016 uttaler den tidligere sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen at det var to av mannskapsmedlemmene som sto bak brannen. Også tidligere er det kommet påstander om dette.
Den nå pensjonerte inspektøren mener politiet kunne løst Scandinavian Star-saken på én måned om de hadde hørt på hva han hadde å si.
Under en pressekonferanse i regi av Stiftelsen for etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star i Oslo søndag begrunnet Jensen hvorfor han ikke vil la seg avhøre.
Bakgrunn: Inspektør: – Scandinavian Star-brann påtent av mannskap
– Ikke tillit
– Jeg har ikke tillit til norsk politi. Jeg er derimot villig til å møte i en rettssal, men ikke la meg avhøre, sier Jensen.
Som en av de første granskerne om bord i den utbrente ferja etter brannen i april 1990, fant han raskt tegn til at brannen må ha blitt antent og at det måtte ha skjedd av noen med spesiell kjennskap til skipet. Han har i 26 år vært overbevist om at brannen som kostet 159 mennesker livet skyldtes sabotasje utført av to personer fra mannskapet, og ikke en tilfeldig pyroman som senere ble utpekt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Scandinavian Star-rapport klar i 2017
– Politiet utelukket sabotasje
Da han gikk til politiet med sine funn og konklusjonen, fikk han derimot beskjed om at politiet utelukket at brannen kunne dreie seg om sabotasje.
– Det sørgeligste er at hadde de hørt på hva jeg sa, kunne antall mistenke reelt vært redusert fra 482 til tre personer. Det er i mine øyne den største skandalen, sa Flemming Thue Jensen på pressekonferansen.
En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse, men anklagene mot ham ble trukket av politiet i 2014. En politirapport i 2014 slår fast at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVil se på nye opplysninger
Norsk politi vil sammenholde de nye påstandene som er kommet frem om Scandinavian Star-ulykken, med sin egen etterforskning.
Artikkelen fortsetter under annonsenPolitimesteren i Oslo besluttet i 2014 ny etterforskning i enkelte deler av Scandinavian Star-saken. Etterforskningen pågår fremdeles og er planlagt avsluttet til sommeren.
– Informasjon fremkommet under pressekonferansen og i mediene vil vi ta med oss inn i den videre etterforskningen. Opplysningene vil bli sammenholdt med opplysninger som allerede foreligger i etterforskningsmaterialet, opplyser pressesjef Unni Turid Grøndal i Oslo politidistrikt i en pressemelding.
Politiet vil ikke kommentere påstander og opplysninger i saken utover dette mens etterforskningen pågår.
Se hele pressekonferansen under: