Omstridt flyavgift kan bli endret

Moss Lufthavn Rygge står i fare for å miste Ryanair som kunde, ettersom det irske lavprisselskapet truer med å droppe flyplassen på grunn av flyseteavgiften. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Moss Lufthavn Rygge står i fare for å miste Ryanair som kunde, ettersom det irske lavprisselskapet truer med å droppe flyplassen på grunn av flyseteavgiften. Illustrasjonsfoto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trass i kritikk fra flere høringsinstanser, ventes flypassasjeravgiften å bli innført som planlagt 1. april. Men på Stortinget åpner Fremskrittspartiet for justeringer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyseteavgiften:

  • Vedtatt av Stortinget i desember i fjor og planlagt innført fra 1. april i år.
  • Skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner.
  • Avgiften var en del av budsjettavtalen mellom Høyre/Frp-regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF fra november.
  • Den nye avgiften skal etter planen gi staten 1 milliard kroner i inntekt i år.
  • Ifølge Stortingets vedtak skal flypassasjerer som må reise med flere fly, bare betale én avgift. Finansdepartementet foreslår som vilkår for dette at reisene foregår med samme selskap, eller selskaper med samarbeidsavtale.
  • Høringsfristen var satt til 21. februar.
  • Norge hadde en lignende avgift fra midten av 1990-tallet til 2001. Denne flyseteavgiften ble belastet flyselskapene for hvert sete per flyavgang, uavhengig av hvor mange passasjerer som var i flyet.

– Vi forutsetter at Finansdepartementet i samarbeid med bransjen finner gode løsninger på transferproblematikken, slik at flyselskapene likebehandles, sier Frps finanspolitiske talsmann Hans Andreas Limi til NTB.

En rekke høringsinstanser, blant dem Konkurransetilsynet, har kritisert avgiften for å være konkurransevridende og svakt utredet.

– Det er ingenting som har dukket opp i høringsrunden som var ukjent for oss da vi inngikk avtalen. Dette er problemer som må løses, sier Limi.

Les også: Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

– Blir innført

Høringsfristen utløper søndag, men avgiften ser ikke ut til å bli droppet, slik den like omstridte poseavgiften i sin tid ble.

– Regjeringen må forholde seg til Stortingets vedtak, sier Limi. I Stortinget før jul slo både statsministeren, finansministeren og samferdselsministeren fast at avgiften vil bli innført.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansminister og Frp-leder Siv Jensen har til og med gått i rette med lavprisselskapet Ryanairs flengende kritikk av avgiften. På fylkesårsmøtet i Oslo Frp tidligere denne måneden viste hun til at både Tyskland og Storbritannia har en lignende avgift.

– Jeg har tillatt meg å utfordre Ryanair om dette, siden de synes det er trøblete at Norge innførte den, men ikke spesielt trøblete at de har en i Storbritannia, sa Jensen.

Les også: NHO mener flyseteavgiften er i strid med EØS-avtalen

Forskjellsbehandling

Et sentralt spørsmål ved flyavgiften er hvordan regjeringen kan sikre at passasjerer som må reise med flere fly på én strekning, unngår å betale flere ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansdepartementet har åpnet for fritak for selskaper som har inngått avtaler om sammenhengende flyginger med andre selskaper, noe Avinor mener kan føre til forskjellsbehandling av lavkostselskaper, som normalt opererer med direkteruter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I høringsrunden har flyselskaper, lufthavner, organisasjoner i arbeidslivet og reiselivsbedrifter kritisert avgiften for å true norske arbeidsplasser. Norsk Luftambulanse er også motstander av avgiften, fordi organisasjonen frykter at flyplasser vil kunne bli nedlagt.

Avgiften har også skapt folkelig forargelse, noe som ikke minst kommer til uttrykk på sosiale medier.

Bakgrunn: Stortinget vedtok flyseteavgiften

Ny krangel

Irritasjonen rettes særlig mot Venstre og partileder Trine Skei Grande, som i Østfold også møter motstand fra eget fylkeslag. I en uttalelse vedtatt tidligere denne måneden slås det fast at avgiften har negativ effekt for lokalt næringsliv.

Miljøeffekten stilles det også spørsmål til, for skulle Moss Lufthavn Rygge bli lagt ned, vil veitrafikken øke til Gardermoen og Landvetter, påpekes det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Venstre-ledelsen er på sin side forarget på sine samarbeidspartnere i regjeringen, først og fremst Frp, som partiet mener har fremstilt saken en upresis måte.

– Sannheten er at modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke ønsket økte avgifter på fossilt drivstoff, sa nestleder Terje Breivik til Dagbladet lørdag.

Han fremholdt at avgiften som ble vedtatt hadde en annen innretning enn den Venstre foreslo, men fikk svar på tiltale fra Frps Hans Andreas Limi.

– Det er rimelig at Venstre står oppreist og tar ansvar for det partiet fikk på plass i budsjettavtalen. Regjeringspartiene skulle gjerne ha vært avgiften foruten, sa han til NTB.

Les også: USA ber Norge stanse flyseteavgift