Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

Moss Lufthavn Rygge kan miste Ryanair-flygninger som følge av flypassasjeravgifter.
Moss Lufthavn Rygge kan miste Ryanair-flygninger som følge av flypassasjeravgifter. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan gi ulike konkurransevilkår og derfor må utredes nærmere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten (H) er imidlertid klar på at avgiften vil bli innført.

– Den kommer til å bli gjennomført, og så er høringen der for å se om det er teknikaliteter som må gjøres på en annen måte. Det er ikke mer dramatisk enn det, sånn jeg ser det, sier Flåtten til TV 2.

Finansminister Siv Jensen (Frp) ville ikke kommentere saken tirsdag, men departementet opplyser til NRK at det vil bli gjort en grundig vurdering av avgiften.

Høringsuttalelsen

Konkurransetilsynets innvending kommer fram i høringsuttalelsen , som tirsdag ble oversendt Skattedirektoratet.

Flypassasjeravgiften er vedtatt av Stortinget og planlagt innført fra 1. april i år. Alle avganger fra norske lufthavner ilegges avgiften med en sats på 80 kroner per passasjer.

– I ytterste konsekvens vil innføringen av flypassasjeravgiften kunne føre til færre aktører i det norske luftfartsmarkedet og redusert konkurranse, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Særlig gjelder de mulige ulike konkurransevilkårene ved flybytte – såkalt transfertrafikk, ifølge Konkurransetilsynet.

Les også: NHO mener flyseteavgiften er i strid med EØS-avtalen

– Verst for lavprisselskaper

«Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper uten en slik avtale, vil måtte betale avgiften to ganger», skriver tilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Konkurransetilsynet savner også en nærmere vurdering av om den nye avgiften vil kunne ramme flyselskapene ulikt, avhengig av om selskapet har sin hovedvirksomhet i lavprissegmentet eller i fullservicesegmentet. Prisøkningen per billett vil, dersom den overføres fullt ut i prisen til passasjerene, prosentvis være størst for lavprisbilletter», står det videre.

– Nå må finansminister Siv Jensen dra i nødbremsen, sier Sps Geir Pollestad. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
– Nå må finansminister Siv Jensen dra i nødbremsen, sier Sps Geir Pollestad. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Les også: Kjos: – Legg flyseteavgiften til de tomme setene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sp ikke overrasket

Anbefalingen fra Konkurransetilsynet kommer ikke som noen overraskelse, mener Senterpartiets Geir Pollestad, som leder næringskomiteen på Stortinget.

– Nå må finansminister Siv Jensen dra i nødbremsen. Stortinget har allerede i vedtak åpnet for at avgiften kan utsettes. Dette er en mulighet regjeringen nå må bruke, uttaler Pollestad til NTB.

Kritikken støttes av Arbeiderpartiets Lisbeth Berg-Hansen, medlem av finanskomiteen. Hun påpeker at finansministeren i et skriftlig svar til Stortinget bekreftet at det ikke ligger an til en likebehandling av flyselskap.

– Dette går igjen ut over passasjerene, særlig fra distriktene, sier Berg-Hansen.

Les også:

USA ber Norge stanse flyseteavgift

Sundtoft (H): – Flyseteavgiften er bare starten

Flyseteavgiften:

* Vedtatt av Stortinget i desember i fjor og planlagt innført fra 1. april i år.

* Skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner.

* Avgiften var en del av budsjettavtalen mellom Høyre/Frp-regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF, fra november.

* Den nye avgiften skal etter planen gi staten 1 milliard kroner i inntekt i år.

* Ifølge Stortingets vedtak skal flypassasjerer som må reise med flere fly, bare betale én avgift. Finansdepartementet foreslår som vilkår for dette at reisene foregår med samme selskap, eller selskaper med samarbeidsavtale.

* Høringsfristen er satt til 21. februar.

* Sist gang Norge hadde flyseteavgift ble den kritisert for å være i strid med EØS-reglene. Avgiften ble innført på midten av 90-tallet og fjernet i 2001.