Opels elbil blir kalt en «elbil-revolusjon»

Slik ser Opels første elbil ut, Ampera-e. Den er ventet på markedet i 2018. Og med lang rekkevidde og gunstig pris, kan det bli en svært interessant bil.
Slik ser Opels første elbil ut, Ampera-e. Den er ventet på markedet i 2018. Og med lang rekkevidde og gunstig pris, kan det bli en svært interessant bil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ligger an til å bli en norsk storselger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Opel lanserer sin første elbil neste år, er den en del av den største modelloffensiven i merkets historie, med 29 nye modeller fra 2016 til 2020.

Den nye elbilen, med fem dører og fem seter, får navnet Ampera-e, og blir søstermodellen til Chevrolet Bolt. Ampera-e ventes å få omtrent samme rekkevidde og pris som sistnevnte, rekkevidde på over 320 kilometer og startpris på rundt 300.000 kroner.

Det kan bli en fristende totalpakke for elbil-kåte nordmenn.

Les også: Disse bilene stopper mest

– Tredje generasjon elbil

Her er Opel også helt i front blant de etablerte bilmerkene. I dag er det bare Tesla som kan by på rekkevidde over 300 kilometer.

Det at merker som Opel nå tar opp kampen direkte mot Tesla, blir på flere hold betegnet som en elbil-revolusjon.

Med Ampera-e bygger Opel videre på den ekspertisen som ble etablert med den originale Ampera, den var svært tidlig ute blant ladbare hybrider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Ampera-e får et særpreget design, her vil Opel signalisere at dette er en spesiell bil.
Ampera-e får et særpreget design, her vil Opel signalisere at dette er en spesiell bil.

– Vi gleder oss til å kunne presentere nye Ampera-e i Norge. Den vil trolig bli det første eksemplet på tredje generasjon elbiler. Med sin rekkevidde og plass blir den et reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer, og med en pris som gjør den tilgjengelig for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Les også: Stakk av fra kontrollen – siden har ingen sett denne

– Game changer

Det var under ukens «CAR Symposium» i Bochum at GMs sjef, Mary Barra slapp nyheten:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– GM og Opel har alltid vært overbevist om at elektriske biler vil spille en viktig rolle for fremtidens mobilitet. Ampera-e er en «game changer» og et viktig steg på veien mot å innfri våre visjoner. Vår nye elektriske bil, er et nok et bevis på at Opel gjør innovativ ingeniørkunst tilgjengelig for mange.

Utviklingen med fortetting rundt byene og behovet for å beskytte miljøet setter nye krav til biltrafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Design gjør nye biler mye mer trafikkfarlig

Lav pris

Ampera-e er kompakt utvendig, men romslig innvendig. Dette skyldes blant annet den flate batteripakken som er plassert under gulvet. God plassutnyttelse gir plass til fem, og bagasjeplass på størrelse med det du finner i kompaktklassen.

Ampera-e vil også være utstyrt med Opel OnStar, som gir deg din egen personlige assistent i bilen. En tjeneste som gir økt sikkerhet, og nye muligheter for oppkobling av din smarttelefon mot infotainment og mobile tjenester.

Les også: Dette er de beste bruktbilene