Dette kan du kreve når du mister TV-kanaler

TVNorge med underkanalene Vox, Max og Fem, samt Radio Norge eies av det amerikanske TV-selskapet Discovery. Bilde fra hovedkontoret fra Nydalen i Oslo.
TVNorge med underkanalene Vox, Max og Fem, samt Radio Norge eies av det amerikanske TV-selskapet Discovery. Bilde fra hovedkontoret fra Nydalen i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En million norske husstander har mistet 13 TV-kanaler etter at forhandlingene mellom TVNorge-eier Discovery og Canal Digital brøt sammen. Dette kan du kreve når TV-kanaler blir borte. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søndag kveld ble det ingen enighet i forhandlingene mellom Discovery og den største TV-aktøren på det norske markedet Canal Digital.

Cana Digital som eies av Telenor eier hele 50 prosent av markedet, mens Altibox har 15 prosent. En million norske husstander er rammet og rundt 2,8 millioner TV-seere mister flere store TV-kanaler.

Forbrukerrådet minner nå forbrukerne på hva slags rettigheter de har krav på.

Rett på kompensasjon og gå fra avtalen

– Hvis TV-kanaler som er viktige for deg forsvinner, vil du kunne ha rett på både kompensasjon og å kunne gå fra avtalen. Det hele avhenger av hvor viktige kanalene var for deg da du inngikk avtalen, og om du får ekstra kostnader når du ikke har dem lenger, sier Martin Skaug Halsos som er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet til ABC Nyheter.

Kommunikasjonsrådgiveren sier situasjonen med Canal Digital er en trist situasjon for forbrukerne og at man i dette konkrete tilfellet ikke har fått tilbud om prisavslag, men at Canal Digital har frigitt alle kundene til å gå bort fra abonnementet. Dette er likevel ikke alltid like lett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er mange som kommer i et problem fordi det kan hende at de som velger å avslutte kan det hende de ikke har så mange alternativer. Som regel er det bare én kabel inn i hvert hus, og den eies av én leverandør som nekter andre å levere tjenester på den. Det er likevel en mulighet å bare ha bredbånd, og heller sjekke hva som er av alternativet på nettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forbrukeren blir holdt som gissel

Det finnes ingen klagenemnd for kabel- og satellitt-TV. Forbrukerrrådet kan mekle i saker hvis avtalen er yngre enn 1. juni 2015. For eldre abonnement må du løse saken i forliksrådet.

– Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester, til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lar kundene si opp

Mandag meldte VG at kundene får lov til å si opp abonnomentet, til tross for at de er midt i en bindingstid.

Les hele saken: Canal Digital lar kunder si opp

Canal Digital tilbyr alle sine kunder økt hastighet på bredbåndet som kompensasjon for bortfallet av TVNorge-kanalene. De får også muligheten til å få CMore film gratis fram til april. Det kommer fram i en epost som ble sendt til kundene.

Ifølge VG har RiksTV opplevd økt pågang etter TVNorge-kanalene forsvant fra Canal Digital.

– Ingen betaler mindre enn Telenor

– Selv om vi fra vår side i flere runder har forsøkt å nå frem til en avtale og redusert våre krav betydelig, har ikke Telenor beveget seg ett øre de to siste ukene. Faktum er at tilbudet fra Telenor innebærer 0,- kroner i økt betaling for vår kanalpakke siden forrige avtale ble inngått i 2010, skrev sjef i TVNorge, Harald Strømme, i en pressemelding søndag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag var partene igjen i møte, men ifølge Discovery har ikke Telenor beveget seg i retning mot en ny avtale.

– Det eneste som kom ut av møtet, er at Telenor nok en gang bekreftet at deres posisjon er uendret. De tilbyr fremdeles 0 kroner, til tross for at de har økt sine priser til kundene med mer enn 1.000 kroner siden sist vi forhandlet, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery, til NTB.

Lese hele saken om tirsdagens møte: – Telenor har ikke beveget seg

Les også: – Derfor klarer du ikke å slutte å se på favorittserien din

Vi gjør oppmerksom på at ABC Nyheter eies av ABC Startsiden, som igjen eies av Telenorkonsernet.


Disse kanalene har blitt borte for Canal Digital-kunder

VNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery Channel, TLC, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID: Discovery Investigation og Discovery Showcase HD

Bakgrunn: En million TV-abonnenter mister 13 kanaler