Luksusflak fra Nouvoyage kan bli din - for 35 millioner

Her er det plass til tolv passasjerer, som kan nyte turen i myke skinnseter og lyse omgivelser.
Her er det plass til tolv passasjerer, som kan nyte turen i myke skinnseter og lyse omgivelser.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den amerikanske båt- og amfibiekjøretøy-produsenten Nouvoyage er kjent for å være kreative, med fokus mot det luksuriøse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De har en rekke spesielle kjøretøy på samvittigheten, men få kan sies å være så spesielle som Tender 33. Den du ser bilder av her.

Den ble vist som konseptbil alt i 2013. Men nå er det ikke lenger bare et konsept. Du kan faktisk kjøpe den! Prisen? Godt over 35 millioner kroner, hvis du har planer om å få norske skilter på den.

Les også: Dieselgate: Norske VW-eiere får ikke erstatning

Stig på! Den er kanskje ikke spesielt vakker på land, men dette amfibiekjøretøyet har andre egenskaper som er viktigere enn elegant utseende.
Stig på! Den er kanskje ikke spesielt vakker på land, men dette amfibiekjøretøyet har andre egenskaper som er viktigere enn elegant utseende.

6,1 tonn

Men den er for øvrig litt finurlig med tanke på norske avgifter. For bil-delen av dette amfibiekjøretøyet er nemlig helelektrisk. Det er fire elektriske motorer, en for hvert hjul, som hver byr på rundt 130 hk.

Bilen på bildene, som er ti meter lang og veier 6,1 tonn, får dermed en toppfart på 137 km/t.

Så langt er det altså en elbil, og de slipper jo avgifter her til lands.

Les også: Båten som går like godt på land som til vanns

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Bakfra er det også tydelig båtpreg.
Bakfra er det også tydelig båtpreg.

Rask på vannet

Men så var det båt-delen da. Den er et skjær i sjøen, for å holde oss til nautiske begreper. Her snakker vi nemlig om en god, «gammeldags» dieselmotor.

Så snart Tender sjøsettes, er det denne som overtar fremdriften. Med 537 hk, sørger den for et formidabelt fraspark til sjøs. Toppfarten her er 28 knop.

Og tanken går ikke tom helt med det første, ytelse og vekt til tross, for den er nemlig på småpene 500 liter.

Men så spørs det da hvordan en skal fortolle en slik farkomst: Bil eller båt?

Les også: Bli med på brukt amfibiebil-jakt!

Tre varianter

Det er plass til 12 passasjerer og to førere. Den leveres i flere utgaver: Åtte-, ni-, ti- og elleve meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du skal inn i bilen eller båten, alt etter som, er det en dør bak og en på siden. Det er den på siden som brukes når bilen står på land.

Hvis det blir behov for litt ekstra lys, takhøyde og frisk luft, kan store deler av taket heves.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Perfekt for Venezia

Vi synes helt klart at Tender tar seg best ut når den ligger i vannet. Bilen er rett og slett ikke særlig vakker.

Men at den uansett byr på en god porsjon luksus, er det ingen tvil om. Bare ta en nærmere titt på interiørbildene. Her er det god plass, og et maritimt miljø, med mye treverk og mykt skinn. Perfekt for de som har feriehus i Venezia!

Les også: Lastebil som speedbåt? Tja, hvorfor ikke

Så snart «bilen» kommer seg ned i vannet, ser alt langt bedre ut.
Så snart «bilen» kommer seg ned i vannet, ser alt langt bedre ut.