Dobbelt togspor kan splitte hundrevis av gårdsbruk

Jernbaneverkets planer om et dobbelt togspor kan dele hundrevis av jordbruk på Jæren. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Jernbaneverkets planer om et dobbelt togspor kan dele hundrevis av jordbruk på Jæren. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneverket vurderer å bygge et dobbeltspor i en helt ny trasé på Jæren som kan dele hundrevis av gårdsbruk midt i «Norges matfat».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jordvernforeningen i Rogaland krever at planleggingen av dobbeltsporet må stoppe, og ber om konsekvensutredning, skriver Nationen.

– Dette er i strid med det lokalpolitikerne så for seg da de gikk inn for dobbeltspor. Alle ventet at sporet ville komme like ved dagens spor, der staten alt har løst inn grunn. Forutsetningene er nå snudd helt på hodet. Planleggingen må derfor stoppe, sier Hans Aarsland i Jordvernforeningen til avisen.

Les også: Listhaug avlyser tur til Israel for å lære om landbruk

Ifølge Nationen kan det nye dobbeltsporet bli bygget opptil en kilometer fra dagens toglinje på store deler av strekningen mellom Ganddal og Nærbø, og legge beslag på et 30 til 50 meter bredt jordbelte, men det er uklart hvor mange titalls- eller hundretalls gårdsbruk som kan bli delt. Jernbaneverket regner med å ha klar en anbefaling om trasévalg til Samferdselsdepartementet i løpet av måneden.

Les også: NUPI-direktøren mener EU er mer interessert i norsk fisk enn i norsk landbruk

– Kostnader og byggetid taler for å bygge fritt fra dagens linje, men konfliktpotensialet blir større, sier strategidirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket til avisen.