Denne sitteplassen er minst trygg i bilen

SITTESTILLING: Baksetepassasjerer har oftere en ugunstig sittestilling. Ved ulykker er det blant tingene som gjør at de er mer utsatt enn de som sitter foran. Foto: Colourbox.no
SITTESTILLING: Baksetepassasjerer har oftere en ugunstig sittestilling. Ved ulykker er det blant tingene som gjør at de er mer utsatt enn de som sitter foran. Foto: Colourbox.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulykkesstatistikk motbeviser «gamle sannheter».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til høyre i baksetet sitter bilpassasjeren tryggest, for da er vedkommende lengst unna møtende trafikk. Det er en gammel «sannhet» mange har hørt.

Men ifølge tyske trafikkforskere stemmer ikke dette mer.

Årsaken er store fremskritt i sikkerhetsteknologi i moderne biler – men først og fremst bare for dem som sitter foran i bilen.

Det er Welt.de som skriver dette, og det er forsikringsbransjens ulykkesforskere (Unfallsforschung der Versicherer, UDV) som står bak undersøkelsen.

UDV har gjennomført spørreundersøkelser og analysert ulykker.

Et av funnene er at baksetepassasjerer ofte inntar en sittestilling som gir større skaderisiko enn om de hadde sittet etter forskriftene.

Det kan for eksempel skje når de bøyer seg fremover for å snakke med dem i forsetene, og samtidig flytter beltet under armen.

Les også: En av to sitter fortsatt feil i barnesete

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
BEST FORAN: Moderne biler har gjerne flere typer kollisjonsputer, men først og fremst foran i bilen.
BEST FORAN: Moderne biler har gjerne flere typer kollisjonsputer, men først og fremst foran i bilen.

Høy andel i baksetet

Offisiell tysk statistikk viser at 361 bilpassasjerer omkom i Tyskland i 2014. Av dem satt 130 i baksetet. Andelen regnes som høy fordi baksetet blir langt mindre brukt enn forsetet.

Ifølge analyser av sammenlignbare ulykker ble baksetepassasjerer like hardt skadet som forsetepassasjerer i 70 prosent av tilfellene, og alvorligere skadet enn forsetepassasjerene i 20 prosent av tilfellene.

UDV mener at grunnen til den høye andelen er at det er lite sikkerhetsutstyr i baksetet sammenlignet med foran i bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Trygg Trafikk advarer mot refleks-trend

Foran er beltestrammere og kollisjonsputer, gjerne flere puter, blitt standard i nyere biler. Bak er det fortsatt i stor grad bare vanlige trepunktsbelter som gjelder, selv om nyere biler ofte har sidekollisjonsputer som skal beskytte hodet også til baksetepassasjerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge forskerne er ikke et vanlig trepunktsbelte nok, og ofte passer de dårlig til dem som skal bruke dem. Det er for eksempel sjelden mulig å stille inn høyden, og et belte som går langs halsen er ikke ideelt.

Les også: Datsun Go: Null stjerner i krasjtest

Mer sikkerhetsutstyr kommer

Bilindustrien jobber med ulike løsninger for å øke sikkerheten i baksetet, men kollisjonsputer i lengderetningen i baksetet er ikke på plass før om noen år. I dag har den nye Ford Mondeo og luksusbilen Mercedes S-klasse beltekollisjonsputer, som skal sørge for at trykket fordeles bedre mot kroppen ved en kollisjon.

Ifølge Trygg Trafikks tall for omkomne i trafikken i fjor, var 19 av dem som døde passasjerer i bil (av totalt 125 omkomne). Det er ikke oppgitt hvor i bilen passasjerene satt. Trygg Trafikk skriver i en e-post til Klikk.no at de ikke kjenner til om det finnes norske tall som kan bekrefte om de tyske tallene er representative for norske forhold Norge, men beskriver det som sannsynlig at tallene gjelder også her.

Les også:

Super-sikker Volvo-SUV

Det er ikke sikkert du trenger kasko

Best på beskyttelse for barna

Saken er opprinnelig skrevet for Vi Menn og publisert på klikk.no