Russisk sportsbil: Bilenkin Classic Cars Vintage

Ikke mange vil klare å se hva bilen er basert på. Foto: Bilenkin
Ikke mange vil klare å se hva bilen er basert på. Foto: Bilenkin
Artikkelen fortsetter under annonsen

Biler fra tidligere Østblokkland har en tendens til ikke å følge den vanlige malen vi ser i Vest-Europa.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjelder i alle prisklasser, og kanskje særlig når prislappen begynner å bli stiv.

Under årets Dubai Motor Show vandret jeg rundt i fred og ro, da mine øyne plutselig fikk øye på denne herlige godsaken: En Bilenkin Classic Cars Vintage! En spennende russisk sportsbil med et eksteriør og interiør som virkelig tar pusten fra deg.

Interiøret er virkelig noe for seg selv. Her er det uendelige detaljer å studere nærmere. Foto: Bilenkin
Interiøret er virkelig noe for seg selv. Her er det uendelige detaljer å studere nærmere. Foto: Bilenkin

Et fullstendig spinnvilt interiør

Interiøret tar kanskje mest oppmerksomhet. En voldsom blanding av blå-grønn og brunt, krydret med gull og diamanter, prangende ornamentikk av den typen man vanligvis finner på kongelige septere, et dashbord av valnøttre, blandet med nye infoskjermer og retroaktige paneler og brytere.

Videre er det et 50-talls aktig ratt, seter sydd i paisleymønster (dråpeformete motiv som brukes mye i India og Iran på ulike tekstiler) og en frostaktig girkule. Det hele er fullstendig spinnvilt, men samtidig morsomt. Det virker som man har prøvd å pakke inn så mange ulike stiler og blandinger som overhodet mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
50-tallet møter 2000-tallet, iblandet persisk stil og pastellfarger. Foto: Bilenkin
50-tallet møter 2000-tallet, iblandet persisk stil og pastellfarger. Foto: Bilenkin

Slik feirer de en stor triumf

Inspirasjon fra mange ulike klassikere

Designet av Kirill Bilenkin er gjennomført, for ved første øyekast er det ikke lett å se at denne bilen er basert på en bil mange av oss har sett i trafikken. Nemlig BMW 3-serie av typen E92. Faktisk minner bilen mer om en gammel Volga forfra, med to store krominnrammete lykter og en lavt montert delt støtfanger i krom.

Så har man en kromstripe som går langs siden av bilen, og som ender opp i hockeykølle-fasongen som Volvo P1800 gjorde kjent, men som her fortsetter og danner halefinnene som gir et visst Aston Martin preg bakfra.

Kirill Bilenkin foran bilen under Dubai Motor Show hvor den hadde verdenspremiere. Foto: Lord Arnstein Landsem
Kirill Bilenkin foran bilen under Dubai Motor Show hvor den hadde verdenspremiere. Foto: Lord Arnstein Landsem

Det koster å være kar

Det hele er godt gjennomført, og med det glimrende chassiset og drivverket urørt, så får man faktisk en ganske så tøff BMW E92 med et eksteriør som vil vekke oppsikt overalt. Interiøret er kanskje en tyngre pille å svelge for enkelte, men det skal sies at Bilenkin Classic Cars også kan levere det i vanlig brunt skinn og treverk.

Her er utgangspunktet: BMW E92 Foto: BMW
Her er utgangspunktet: BMW E92 Foto: BMW

Pris starter på 130.000 Euro (1,1 million kroner), mens den ender på 250.000 Euro (2,2 millioner kroner) hvis du vil ha den basert på en M3 og med det mest voldsomme interiøret. Løp og kjøp!

Nå starter salget av ny luksusbil i Norge

Bakfra får man litt Aston Martin-vibber, og det har jo aldri skadet. Foto: Bilenkin
Bakfra får man litt Aston Martin-vibber, og det har jo aldri skadet. Foto: Bilenkin