Drømmer om strømdrevet hurtigrute

Hurtigruten vil i framtiden seile strømdrevet og lydløst langs norskekysten, håper konsernsjef Daniel Skjeldam.
Hurtigruten vil i framtiden seile strømdrevet og lydløst langs norskekysten, håper konsernsjef Daniel Skjeldam. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten håper at neste generasjons hurtigruter skal kunne seile lydløst og batteridrevet langs norskekysten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er min visjon, ja. Som selskap vil jeg at vi tar på fartsdressen og går foran som et godt eksempel, sier Skjeldam til VG.

Skipsfarten står for 2,2 prosent av de globale klimautslippene, men norske rederier sier de er kommet langt i å bli mer klimavennlige. Skjeldam kan fortelle at Hurtigruten har inngått en avtale med miljøstiftelsen Bellona med nettopp det formålet.

– Vi seiler i sårbare farvann, gjestene våre ser endringen i klimaet og smeltingen som skjer i Arktis og i Antarktis. Polområdene varmes opp dobbelt så raskt som resten av kloden. Vi kjenner på ansvaret for å redusere klimagassutslippet så mye vi kan, sier han.

Les også: Store forandringer i polområdene - ber turister slå alarm

Byrådet i Bergen ønsker ifølge VG å legge til rette for landstrøm i byen som er Hurtigrutens snuhavn. Skjeldam håper at flere politikere og byer slutter seg til hans visjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har en våt drøm om skipsmotorer som hybrider, som kan gå på algedrivstoff som avløses av batteridrift når man seiler inn og ut av havner, eller langs iskanten i de sårbare polområdene. Her snakker vi om neste generasjon skip, når dagens flåte skal erstattes en gang i framtiden, sier Hurtigruten-sjefen.

Les også: Nordmann feiret som Thailands besøkende nummer 26 millioner