Raja: Ansvarsfraskrivelse og systemsvikt la grunnen for Nigeriabåtsalget

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omfattende systemsvikt, unnfallenhet og ukultur i Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet tegner bakteppet for hvordan norske marinefartøy kunne ende opp hos paramilitære i Nigeria, mener medlemmer i kontrollkomiteen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tidligere orlogskapteinen Bjørn Stavrum forklarte seg da Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité torsdag startet andre høringsrunde om salget av utrangert forsvarsmateriell.

Spørsmålet om hvem som kjente til at fartøyene kunne bli videresolgt til Nigeria er et av de sentrale temaene for høringen. Fredag må sittende og tidligere statsråder og forsvarssjefer svare.

Ifølge Stavrum var beslutningen om salg i stor grad basert på vurderinger fra Utenriksdepartementet (UD).

Forklaringen peker klart i retning av at flere personer kjente til det som skjedde, mener saksordfører Helge Thorheim (Frp).

– Jeg synes det ville være veldig rart ut fra hvordan dette er organisert, med faste månedlige møter i staben, om det ikke var flere enn saksbehandlerne som kjente til problemene, sier Thorheim.

Les også: Salgssjef i Forsvaret gransket egne salg

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skylder på utro tjener

Det er første gang Stavrum forklarer seg om saken, som i all hovedsak har vært drevet frem av Dagbladets journalist Kristoffer Egeberg.

– Kjernen i saken er jo at Forsvaret forsøker å skylde på én utro tjener, men dette ligner mer på en omfattende systemsvikt, sier Egeberg til NTB.

Dagbladet-journalisten sier det er nytt at en med tilknytning til Forsvaret innrømmer at det var kjent på forhånd at marinefartøyene kunne havne der de havnet.

Høringens første dag ble avsluttet med at Stavrums sjef, kommandørkaptein Odd Stein Melsæter, forklarte seg bak lukkede dører. Ingen av komitémedlemmene ville senere kommentere hva som kom frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som sjef for salg- og avhendingsseksjonen i Forsvarets logistikkorganisasjon FLO skrev Melsæter ifølge Dagbladet under på eller ga fullmakt til å selge ti av de elleve marinefartøyene som endte hos paramilitære i Vest-Afrika. Senere ble han selv satt på jobben med å granske hvordan salgene kunne skje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: USA stanser Forsvarets salg av transportfly

– Systemsvikt

Systemsvikt er hovedinntrykket hos flere komitémedlemmer etter at høringen var avsluttet for dagen.

– Ingen tar ansvar. Nesten ingen vet noen ting, og alle skyver det fra seg. Det er rett og slett ikke godt nok, sier Venstres Abid Raja. Han kaller det en ukultur både i Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet.

Miljøpartiet De Grønne mener regelverket rett og slett har manglet når det gjelder videresalg. Slik kunne utrangerte norske marinefartøy selges til et britisk stråselskap og deretter videre til en nigeriansk krigsherre. MDGs Rasmus Hansson kaller det oppsiktsvekkende at ingen aktører oppover i systemet har fulgt det opp.

Les også: Forsvarssjefen anbefaler kutt uansett bevilgning

– Foreløpig ser det ikke ut for meg som at noen har brutt noen regler, fordi reglene var ikke der, sier Hansson.

Frps Helge Thorheim kaller oppfølgingen lemfeldig, og sier at høringen har avdekket vesentlig svikt i kontrollrutinene. Han oppfatter at man i deler av Forsvaret var mer opptatt av å få solgt – og få en god pris – enn å legge vekt på regelverket.

Les også: Jussprofessor mener kontreadmiral er inhabil i ubåt-sak