Nei – størst er ikke alltid best

Svein Rust, innehaver av Eiker Motorshop, har jobbet med bilhjul siden 1973 og mener at mindre og billigere vinterhjul ofte kan være det beste.
Svein Rust, innehaver av Eiker Motorshop, har jobbet med bilhjul siden 1973 og mener at mindre og billigere vinterhjul ofte kan være det beste.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snarere tvert i mot – når det er snakk om vinterhjul.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trenden de siste årene er tydelig: Bilene våre får større og større hjul. Dette gjelder både i høyde og bredde.

Det er ment å se sporty og tøft ut, og gir godt veigrep på sommeren. Men på vinteren kan de store hjulene faktisk gi deg trøbbel. Det kan være smart å velge en alternativ og litt mindre dimensjon.

– Ja, det vil jeg absolutt anbefale å gjøre, sier Svein Rust som er daglig leder av Eiker Motorshop, et av landets største dekkutsalgssteder.

Svein har jobbet med bilhjul siden 1973, så det er all grunn til å tro at han vet hva han snakker om.

Velg smalere vinterhjul

– Et smalere dekk vil gi deg bedre igangsettingsegenskaper i for eksempel slaps og løs snø. Det kommer av at et smalere dekk får høyere marktrykk, forklarer den erfarne bransjemannen.

– Men det er også flere fordeler. Disse dekkene drenerer også lettere unna vann og snøslaps, de er også ofte mer komfortable å kjøre på. For her har man en mindre felg og et noe høyere dekk. Det både støyer mindre og gir bedre fjæringskomfort, forklarer han videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dessuten er mindre hjul billigere. Fordelene er med andre ord mange. Så om du skal ha nye vinterhjul, så få en forhandler til å sjekke ut alternative dimensjoner. Det vil også sikre at du får hjul med godkjent rulleomkrets.

– Den eneste lille ulempen med et smalere vinterdekk, er noe økt bremselengde, men kun på fast underlag som asfalt. Det kommer av at friksjonsflaten mot underlaget blir noe mindre, utdyper Rust.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Det kan være glatt - selv om det er plussgrader

Pigg eller piggfritt?

Når det gjelder den evige diskusjonen om hva man bør velge av pigg, kontra piggfritt så har Rust noen tips og råd å komme med.

– Piggdekk er best på is, de har også kortere bremselengde på glatt underlag. Når det gjelder snø og barmarksegenskaper, er de piggfrie best. Jeg synes rett og slett at folk skal velge det de føler seg mest komfortable med, er eksperten enkle råd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi selger jo dekk også på postordre, og sender en god del nordover i landet. Da er det over 90 prosent piggdekk, forteller Rust.

Les også: Årets store vinterdekk-test: Dette er de aller beste

Ikke spar på vinterdekkene

Å sko opp en bil med nye dekk koster fort en del penger. Også her har Rust et godt råd å komme med.

– Ikke spar penger på vinterdekkene. Om man må spare, så spar heller på sommerdekkene. De har tross alt en enklere jobb enn vinterdekkene – som må takle veldig mange vekslende forhold avslutter dekkeksperten.

Les også: Dette er en ny utgift for de fleste bileiere