Hemmelig diplomati for russisk avklaring

Den arktiske ruten over Storskog ble først omtalt i Wall Street Journal 3. september i år. Uka etter at oppskriften var publisert, eksploderte flyktningstrømmen til Norge via Russland. Her har russiske asylsøkere endelig nådd målet på Storskog grensestasjon.
Den arktiske ruten over Storskog ble først omtalt i Wall Street Journal 3. september i år. Uka etter at oppskriften var publisert, eksploderte flyktningstrømmen til Norge via Russland. Her har russiske asylsøkere endelig nådd målet på Storskog grensestasjon. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I det skjulte har Norge drevet et intenst diplomati for å avklare om Russland driver forskjellsbehandling av flyktninger på vei til Norge og Finland.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken har vært tatt opp på alle nivåer, fra direkte samtaler med utenriksminister Sergej Lavrov, via statssekretærmøter og møter i konsulærseksjonene på embetsmannsnivå.

For de norske utenriksstasjonene i Murmansk, St. Petersburg og Moskva har det hatt høyeste prioritet å finne ut hva som er hva i kaoset rundt den arktiske ruten over Storskog.

Den arktiske ruten

Den arktiske ruten ble først omtalt i Wall Street Journal 3. september og senere etablert som en velfungerende rute der infrastrukturen er på plass. Sør-Varangers ordfører Rune Rafaelsen advarer mot at Storskog skal bli et arktisk Lampedusa.

Derfor settes alle diplomatiske krefter i arbeid for å få svar fra russerne og skjønne hva som skjer på bakken på russisk side.

– Det har vist seg at mange av dem som kommer over grensen til Norge er migranter med en eller annen form for oppholdstillatelse i Russland, eller en oppholdstillatelse som er utløpt, og så har de fått et utvisningsvedtak. De skiller seg fra flyktninger med reelt beskyttelsesbehov. De har heller ikke gyldig visum til Norge. Vi hadde gjerne sett at disse ble stoppet på russisk side og vist tilbake, sier Norges generalkonsul i Murmansk, Ole Andreas Lindeman, til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Organisasjoner advarer mot å stenge grensen til Russland

Hvorfor så mange i nord?

Generalkonsulen sier det i utgangspunktet ikke skal være noen forskjell mellom Norge og Finland.

– Det har også vært spurt hvorfor så mange kommer til Norge i nord, og så få fra St. Petersburg til Finland, om det har vært utvist en annen praksis fra russiske grensemyndigheters side overfor Finland. Meg bekjent har vi ikke fått noe svar på dette ennå, sier Lindeman.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helsingforskomiteen spør seg også om årsaken til at mer enn 3.000 har tatt seg til Norge over Storskog, mens bare 14 flyktninger fram til forrige uke hadde tatt seg over på den finske grensestasjonen Lotta.

Leder av Russland-avdelingen i Helsingforskomiteen Lene Wettland sier til NTB at det ikke er noe som tilsier at det er resultatet av en villet russisk politikk vi ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun peker i stedet på at medieoppslag og jungeltelegrafen har gjort muligheten for å reise til Norge kjent, i en tid da det å være arbeidsmigrant i Russland har blitt tøffere.

– Det er flere push-faktorer, sier hun.

Les også: Asylsøkere angret ved ankomst Norge - dro rett tilbake til Russland

Bussjårfør: – Jeg vil ikke tjene penger på dette

NTB får også fra bakken i Russland bekreftet at det ikke er noen forskjell i hvordan russerne behandler flyktninger på vei til Norge og Finland.

En russisk minibussjåfør som lever av personfrakt fra Nordvest-Russland til Finland og Norge, sier måten flyktninger blir behandlet på av russisk grensepoliti, er den samme om du er på vei til Norge eller Finland.

– Det spiller ingen rolle om du vil til Norge eller Finland. Både reglene og lovene er prikk like. Om en person har russisk visum eller schengen-visum, kan man bevege seg fritt inn mot grensen både til Norge og Finland, sier sjåføren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har selv avvist å tjene fem-sek ganger så mye i måneden ved å bruke minibussen i flyktningtrafikk.

– For meg er det et moralsk spørsmål. Jeg vil ikke tjene penger på å bringe organisert kriminalitet til grenseområdene mot Norge. Nikel står i fare for å kriminaliseres når pengene tar slutt hos dem som står og stanger på siste ventepost på den arktiske rute, sier minibussjåføren.

Les også: Per Sandberg (Frp) vil stenge grensa mot Russland