Kjos: – Det har vært tøffe tak i Norwegian

Se et utdrag fra Kjos' pressekonferanse her. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Historien om Norwegian er ikke et énmannsshow, understreker flyselskapets grunnlegger og billigbillettforsvarer Bjørn Kjos.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om Norwegian:

  • Norsk flyselskap som er det nest største flyselskapet i Skandinavia og det tredje største lavprisselskapet i Europa.
  • Grunnlagt 1993, notert på Oslo Børs siden 2003.
  • Konsernsjef: Bjørn Kjos
  • Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo.
  • Rundt 4.500 ansatte.
  • Flyr 424 ruter til 130 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand og USA. Per april 2015 hadde selskapet 98 fly. I 2014 reiste 24 millioner passasjerer med selskapet.
  • Ved utgangen av 2013 besto konsernet av 25 hel- og deleide datterselskap. I tillegg eier Norwegian Air Shuttle ASA 20 prosent av Norwegian Finans Holding ASA (Bank Norwegian AS).


(Kilde: Norwegian)

Tirsdag lanserte han boka «Høyt og lavt» som både er historien om norgeshistoriens mest suksessrike lavprisselskap og hans egen historie.

Norwegian har gått fra å være en underdog i Norge til å bli en underdog i Skandinavia, og til slutt en global utfordrer, sier Kjos.

– Man må bli en global spiller om man skal overleve i denne kampen her, slår han fast.

Les også: – Det høres litt kjedelig ut å være pensjonist

Kafka-prosess

Kjos er bondesønnen fra Sokna som ble en medieyndling og en av Norges største forretningskjendiser. Bak en velkjent smittende latter skjuler det seg en beinhard forhandler, som stort sett har fått det som han vil.

Etter en nervepirrende start er Norwegian i dag det tredje største lavprisselskapet i Europa, kun slått av Ryanair og EasyJet, og er i ferd med å etablere seg som en global langdistanse-aktør. I forrige uke kunngjorde Kjos at selskapets flåte skal utvides med 19 nye Dreamlinere – den største enkeltbestillingen av slike fly i Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Suksessoppskriften har alltid vært at så mange mennesker som mulig skal ha råd til å reise dit de vil.

I boka skildres også nedturene, blant annet om den gangen en gruppe ansatte forsøkte å få Luftfartstilsynet til å stanse langrutene. I boka omtaler han det som et svik.

– Jeg opplevde det som en Kafka-prosess, sier Kjos til NTB.

Samtidig understreker han at boka er hans historie, slik han har opplevd den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian kåret til beste fly­sel­skap i Europa – igjen

Streik, nobelpris og SAS-oppkjøp

I ettertid erkjenner han imidlertid at han kanskje ikke har vært flink nok til å kommunisere selskapets overordnede strategi til de ansatte, noe han tror var en medvirkende årsak til pilotstreiken i vinter.

– Men de kjenner den nå, sier han.

I boka forteller han også om hvordan nobelprisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010 sparket beina under et løfterikt samarbeid mellom Norwegian og det kinesiske flyselskap Ying Airlines.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg kan den dag i dag ikke greie å la være å tenke på hva vi kunne fått til i Kina, skriver Kjos i boka. Men det vinduet er for alltid lukket.

– Den gangen var det en fantastisk mulighet. I dag ville ikke vi forsøkt engang, sier Kjos.

Også beretningen om det mulige oppkjøpet av SAS våren 2011 er viet et kapittel. En fleip fra daværende næringsminister Trond Giske satte det hele i gang, men endte med at kona Gerd rådet ham til å skrinlegge ideen.

Det rådet fulgte Kjos.

Les også: Norwegian bestiller 19 Dream­li­nere

Stor trussel

Den største trusselen mot Norwegian i dag er alle som argumenterer med at det skal være dyrt å fly, mener Kjos.

– Og dem er det mange av. Det som er faren, er når disse får gjennomslag i det politiske systemet. Det vil hindre at folk får muligheten til å fly billig. Det er det som er skummelt i fremtiden, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Samtidig står flytrafikken for en stor andel av klimautslippene. Hvor ansvarlig er det å jobbe for å få flere til å fly?

– Man skal ikke fly med gamle museumsgjenstander, slik alle de store flyselskapene gjør. Hvis de hadde brukt moderne fly, slik vi gjør, så hadde de kuttet utslippene dramatisk. Det er en av de store utfordringene, sier Kjos, som heller ikke er noen novise i litteraturverdenen. Midt på 2000-tallet ga han ut en spionroman.

Les også: Fagforening: Norwegian-flygere føler seg bondefanget

Se hele tirsdagens pressekonferanse her: