– Prisportal vil ramme kundene

En ny prisportal skal gjøre det lettere for forbrukerne å følge med hvor man finner de billigste dagligvarene. Men en økonomiprofessor mener portalen vil ramme forbrukerne. Foto Morten F. Holm (NTB scanpix)
En ny prisportal skal gjøre det lettere for forbrukerne å følge med hvor man finner de billigste dagligvarene. Men en økonomiprofessor mener portalen vil ramme forbrukerne. Foto Morten F. Holm (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukermyndighetenes prisportal over dagligvarer vil ramme kundene, mener økonomiprofessor Tommy Staahl Gabrielsen ved Universitetet i Bergen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om rundt et år lanseres Forbrukerrådets dagligvareportal som vil gi norske forbrukere sanntidspriser på nesten alt som finnes av dagligvarer her til lands. Forbrukerrådet ønsker at forbrukerne i større grad skal velge den butikken som har de billigste varene, og på den måten tvinge frem lavere matpriser, skriver Bergens Tidende.

Økonomiprofessor Tommy Staahl Gabrielsen ved Universitetet i Bergen mener det vil bli lettere for matkjedene, som allerede overvåker markedet til internt bruk, å følge med på konkurrentene når portalen lanseres.

Les også: Rimi-gründer gjør dagligvarecomeback

– Dermed kan alle konkurrentene på et blunk kunne sette ned sine priser på de samme varene. Resultatet av dette er at det vil være mindre å tjene på å sette ned prisen, og dermed vil kjedene ikke bli så interesserte i å drive priskonkurranse, sier Staahl Gabrielsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener informasjonen har stor verdi for matvarekjedene i dag, og mener det blir merkelig at det offentlige skal legge til rette for at informasjonen gjøres lettere tilgjengelig.

– Med en slik detaljinformasjon i sanntid er sannsynligheten svært stor for at matvarekjedene vil se seg mindre tjent med å sette ned prisene for å trekke kunder til butikken, sier professoren.

Les også: – Butikkene slurver med prismerking av dagligvarer