Gode tilbud - men ikke la deg lure:Venter storshopping på Black Friday

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB mener handelsstanden er gode til å skape behov hos forbrukeren. Foto: Stig Fiksdal (DNB)
Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB mener handelsstanden er gode til å skape behov hos forbrukeren. Foto: Stig Fiksdal (DNB)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan gjøre et godt kjøp på Black Friday førstkommende fredag. Virke og forbrukerøkonom oppfordrer deg likevel til å sammenligne tilbud og ikke falle for fristelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Black Friday er den første fredagen etter Thanksgiving - i år 27. november - og har siden 2000-tallet markert startskuddet for juleshoppingsesongen i USA med store salg rundt om i landet.

På samme måte som ved Halloween og Valentine's Day, ser det ut til at den norske handelsstanden aper etter USA.

Se video: Sekunder senere går alle rundt dem bananas

Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, mener handelsnæringen selvfølgelig ser på hvilke virkemidler de kan bruke for å tjene mer penger:

– Handelsdager som Halloween og Valentine's er tradisjoner fra utlandet som handelsnæringen har innført og som vi har tatt imot med åpne armer. Vi har nå fått tradisjoner med å vise vår kjærlighet en gang i året og kle opp barna våre som monstre og fore dem proppfulle av godteri, sier hun til ABC Nyheter.

Les også: Gir barnehagene skylda for Halloween

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sandmæl mener handelsstanden er gode til å skape behov hos forbrukeren.

– Det er ikke en dag vi har bedt om, men som har skapt et behov hos oss forbrukere. Det er riktignok en dag som kan spare deg for penger, hvis du bruker den riktig fordi det er en salgsdag. I USA er det åpningen på selveste julehandelen. Du kan gjøre mange gode kupp, men det gjelder å ikke falle for alle fristelsene, råder forbrukerøkonomen.

Johanne Kjuus, fagsjef i Virke, forteller at det i løpet av de fem siste årene har blitt stadig vanligere for nettbutikker å ha store salg på Black Friday. Foto: Virke
Johanne Kjuus, fagsjef i Virke, forteller at det i løpet av de fem siste årene har blitt stadig vanligere for nettbutikker å ha store salg på Black Friday. Foto: Virke

Big business

Johanne Kjuus, fagsjef i Virke, forklarer at Black Friday ikke kom til Norge før i 2010. Den gangen var det kun noen få nettbutikker som markerte dagen. I løpet av de fem siste årene har det blitt stadig vanligere for nettbutikker å ha store salg på Black Friday.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå satser også flere butikkjeder på Black Friday. I Norge har Black Friday blitt veldig viktig, men først og fremst for nettbutikkene. Mange omsetter for både fem og ti ganger så mye som de gjør de øvrige dagene i samme periode – og for enkelte butikker er dette nå blitt årets største omsetningsdag, sier Kjuus til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Advarer mot black friday-tilbud

Black Friday var big business for handelsstanden i fjor. Ifølge tall fra kortselskapene handlet nordmenn varer og tjenester for 2,5 milliarder kroner denne dagen. Det var en vekst på 13 prosent sammenlignet med tilsvarende dag i 2013. Virke tror nordmenn kommer til å shoppe enda mer i år.

– Nå som flere og flere kjeder innser at Black Friday er populært hos forbrukerne, kommer vi til å se en betydelig vekst her i år – kanskje først og fremst blant de fysiske butikkene, som foreløpig er de som har vært «tregest» ute med å ta til seg konseptet, sier Kjuus.

Les også: Black Friday-gal­ska­pen: Her slåss de over en flat­skjerm

Sjekk tilbudene – de er ikke alltid gode

Kjus ber imidlertid forbrukerne være flinke til å sammenligne tilbud.

Tips og råd

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl:

Skriv en liste med ting du trenger å kjøpe til barna, deg selv og en gaveliste gjerne til bursdager og jul. Sjekk ut priser på nettet på det du skal kjøpe på forhånd for å se om du faktisk gjør en god deal. En salgsvare betyr ikke nødvendigvis at den er billigst. Det kan være du finner varen enda billigere et annet sted.

Johanne Kjuus, fagsjef i Virke: Vi oppfordrer forbrukere til å tenke på hva de kjøper og nettbutikkene til å tenke på hva de faktisk selger. Vi er opptatt av å sette ansvarlig shopping på agendaen. Gjenbruk og resirkulering står sentralt i den nye sirkulære økonomien. Det er viktig for at man ikke skal handle mer enn det man trenger.

– I fjor så vi at ikke alle Black Friday-tilbudene var like gode, vi oppfordrer alle nettbutikker til å faktisk ha gode tilbud denne dagen; nettbutikker som forsøker å lure sine kunder, ødelegger for både seg selv og alle andre, sier Kjuus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Handelsstanden kommer til å bruke Black Friday som en indikator for å se hvor bra julehandelen vil bli i år, tror Kjuus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser også at fysiske butikker bruker dagen til å kjøre gode tilbud – med den målsetning å trekke kunder inn i butikk for å synliggjøre hele sin produktportefølje og sin bredde av «julegavevarer».

Les også: Her slåss de om truser til 50 kroner stykket

Klær, sko og elektronikk

Hun tror særlig skobutikker, klesbransjen og elektronikkbutikker vil gjøre gode tilbud 27. november.

– Mange benytter dagen til å gjøre et godt kleskjøp til den kommende julebordsesongen, sier Kjuus.

– Hvordan forbereder handelsstanden seg på Black Friday?

– Kampen om kundenes oppmerksomhet er nå så hard at flere selskaper velger å ha tilbud flere dager i forkant av Black Friday, og kaller «Black Week», «Crazy Weekend» et cetera. For alle handler det om å sikre en god markedsføring av sine tilbud i god tid før selve dagen – i alle relevante kanaler for å sikre at forbruker velger nettopp dem når de skal begynne å handle sine julegaver.

Les også: Nok en julehandelsrekord

Black Friday-galskapen får enkelte til å ta helt av i utlandet. I videoen under slåss kundene over en flatskjerm på et kjøpesenter i USA i 2014: