700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjuks

Volkswagens nye sjef Matthias Müller sier den tyske bilgiganten de neste dagene vil kontakte kundene som har dieselbilene med programvare for utslippsjuks.
Volkswagens nye sjef Matthias Müller sier den tyske bilgiganten de neste dagene vil kontakte kundene som har dieselbilene med programvare for utslippsjuks. Foto: Yves Herman / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen skal sette i stand opptil 11 millioner biler som er utstyrt med teknologien som viser for lave utslippstall. Fortsatt er det ukjent hvor mange biler som er solgt i Norge med programvaren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

VWs nye sjef Matthias Müller sier den tyske bilgiganten de neste dagene vil kontakte kunder som har dieselbilene med programvaren installert, melder nyhetsbyrået Reuters tirsdag.

Noen analytikere mener skandalen kan komme til å koste VW over 6,5 milliarder dollar, omtrent 55 milliarder kroner.

Europas største bilprodusent innrømmet i forrige uke juks i utslippstester i USA. Ifølge Tysklands transportminister har VW også manipulert tester i Europa, hvor selskapet selger om lag 40 prosent av kjøretøyene sine.

Tyske etterforskere er i dialog med amerikanske myndigheter som en del av etterforskningen av Volkswagen, sier en talsperson for det tyske transportdepartementet.

Les også: 10 ting du må vite om VW-skandalen

Nytt krisemøte

VW er under enormt press for å håndtere den verste krisen konsernet har hatt i sine 78 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Styret holder krisemøte onsdag, sier kilder til det tyske nyhetsbyrået DPA. Der skal VW-sjef Matthias Müller trolig legge fram en plan for hvordan selskapet kan gjenvinne sitt omdømme.

Müller ble utnevnt til ny sjef etter at Martin Winterkorn gikk av forrige uke. Tysk påtalemyndighet etterforsker Winterkorn for bedrageri i forbindelse med utslippsjukset.

Bakgrunn: Audi sier 2 millioner biler er omfattet av utslippsjuks

Flere bilmodeller

VW innrømmet forrige uke at 11 millioner av selskapets biler med dieselmotorer er utstyrt med teknologi som gjør det mulig å pynte på utslippstester. Testene skal sørge for at bilene lever opp til miljøkravene i ulike markeder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jukset ble avslørt av amerikanske miljømyndigheter.

Av de 11 millionene er 5 millioner VW-biler, 2,1 millioner Audi-biler, 1,2 millioner Skoda-biler og 1,8 millioner varebiler. Tirsdag ble det kjent at det spanske bilmerket Seat, som eies av VW, er utstyrt med programvaren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om lag 2 millioner av Volkswagens 11 millioner dieselmotorer som er utstyrt med programvaren, er produsert i Ungarn.

Å gjøre om på 11 millioner biler vil være nesten like omfattende som da Toyota i 2009 og 2010 måtte gjøre om på 10 millioner av sine kjøretøy på grunn av problemer med akselerasjonen.

Les også: – Volkswagen-feil kan ha vært kjent siden 2011

Norge venter

Volkswagen Norge kan fortsatt ikke si hvor mange biler som er solgt i Norge med programvaren.

– Vi har fått forsikringer fra Volkswagen sentralt om at vi så fort som mulig skal få nøyaktige tall fra fabrikken på hvor mange biler som er sendt til Norge. Så snart de nøyaktige tallene er klare, vil vi gå ut med dem, sier Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen hos den norske importøren Møller Gruppen, til NTB tirsdag.

Hun kan ikke antyde når listen over hvilke biler som er importert til Norge med programvare for juks, vil foreligge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Delte meninger blant VW-kunder etter utslippsskandalen

Fryser budsjettene

Wolfsburg kommune, som er Volkswagens hjemkommune, innfører ansettelsesstopp og fryser budsjettene som følge av miljøskandalen.

Byens ordfører Klaus Mohrs regner med å oppleve et markant fall i selskapsskatten.

Kommunens budsjett er på nesten 430 millioner euro – tilsvarende 4,1 milliarder kroner – og selskapsskatten fra VW er en viktig inntektskilde.

Prosjekter som allerede er påbegynt, vil fortsette, men nye blir lagt på is.

– På nåværende tidspunkt vil vi ikke foreta nyansettelser, men ingen må frykte for å miste jobben, sier Mohrs.

Les også: Ny toppsjef vil gjenreise tilliten til VW