Kulturdepartementet vil stanse spillreklame på TV

ULOVLG REKLAME: Minst elleve TV-kanaler i Norge sender reklame for spillselskaper til tross for at det bryter norsk lov. Foto: Paul A. Nordal (ABC Nyheter)
ULOVLG REKLAME: Minst elleve TV-kanaler i Norge sender reklame for spillselskaper til tross for at det bryter norsk lov. Foto: Paul A. Nordal (ABC Nyheter)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kulturdepartementet vil sette en stopp for TV-reklame fra spilleselskap uten lisens i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for at det er ulovlig å sende slik reklame i Norge, bombarderes norske TV-seere med reklame for utenlandske spillselskaper. Minst elleve TV-kanaler sender reklame for selskaper som Betsson og Unibet, skriver Klassekampen.

Dette kan de gjøre fordi TV-selskapene sender fra utlandet og dermed ikke må følge norsk lov.

– Å ta hensyn til spilleavhengige er det primære målet i vår pengespillpolitikk. Reklamen undergraver denne politikken, sier statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag (H), statssekretær i Kulturdepartementet.

Les også: Facebook stenger spill­re­klame

I løpet av september sender Medietilsynet brev til myndighetene i Storbritannia, Spania og Nederland med anmodning om å be TV-selskapene om å følge norske reklameregler.

– Vi vet ikke om vi klarer å stoppe det, men vi ønsker å prøve alle muligheter, sier Borgundvaag.

Les også: Thorhild Widvey med høyt spill om Tip­pin­gens spill­mono­pol