Fikk beste krasjtest-resultat noensinne

Se hvordan Volvos XC90 gjennomførte Euro NCAPs krasjtester.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Volvo XC90 imponerer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhet har i veldig mange år vært ett av Volvos viktigste satsingsområder. Lenge var de i en særstilling på dette området, langt foran de fleste av konkurrentene.

De siste par tiårene har det imidlertid blitt langt sterkere fokus på kollisjonssikkerhet hos resten av bilprodusentene. I dag er det langt mellom bilene som gjør det dårlig i krasjtester, dermed kreves det enda mer av Volvo om de skal klare å være et hestehode foran resten.

Verdens sikreste

Den utfordringen jobbes det hardt med hos Volvo, og nye XC90 er på mange måter en liten eksamen for svenskene. Dette er den første bilmodellen de har utviklet helt på egenhånd, etter bruddet med Ford.

Volvo har investert stort i en helt ny plattform, kalt SPA. Denne skal danne utgangspunkt for en rekke nye Volvo-modeller i årene som kommer. Da må kollisjonssikkerhet bygges inn helt fra grunnen av, og Volvo har ikke lagt skjul på at ambisjonen er at XC90 skal være verdens sikreste bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ærlige Volvo-sjefer: Her får vi bare én sjanse

Beste noensinne

Nye XC90 er en uhyre viktig bil for Volvo, så langt har den vært en stor suksess.
Nye XC90 er en uhyre viktig bil for Volvo, så langt har den vært en stor suksess.

Derfor var det nok mange ved Volvo-hovedkvarteret i Gøteborg som kunne puste lettet ut da krasjtest-instituttet Euro NCAP akkurat slapp resultatene fra sin test av XC90.

Her går det nemlig svært bra for den store SUV-en. Det ender med toppscore og fem stjerner. XC90 noterer seg også for det beste resultatet noensinne i kategorien for beskyttelse av voksne. Her får den hele 97 av 100 mulige poeng.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På beskyttelse av barn ender det på 87 poeng, mens bilen får 72 poeng på fotgjengerbeskyttelse. Her får den litt trekk for at støtfangeren ikke beskytter fotgjengere optimalt ved en påkjørsel.

Les også: Snart gjør dette Volvo-navnet comeback

100 av 100

I tillegg til kraftig konstruksjon, mye bruk av ekstra sterkt stål og store deformasjonssoner, har også XC90 svært mye sikkerhetsutstyr på plass. I kategorien for passive og aktive førerassistentsystemer blir det rett og slett full pott: 100 av 100 poeng!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er første gang en bilmodell har klart akkurat det hos Euro NCAP. Og for Volvo er det naturligvis en stor fjær i hatten.

Les også: Vi dro til Sverige med XC90 – les mer om det her

To uten toppscore

Audi Q7 er ikke noe pent syn etter frontkollisjonen, men den kommer fra dette med svært høy score. Foto: Euro NCAP.
Audi Q7 er ikke noe pent syn etter frontkollisjonen, men den kommer fra dette med svært høy score. Foto: Euro NCAP.

En av XC90s største rivaler gjør det også svært bra i denne testen. Vi snakker om nye Audi Q7 som også får fem stjerner, men som ikke helt når opp til Volvoens poengsummer totalt sett.

Fem stjerner blir det også på søstermodellene Ford S-Max og Galaxy, samt Renault Kadjar, Toyota Avensis og Volkswagen Touran. Dette sier sitt om hvor høyt nivået hos de fleste merkene er.

Bare to biler ender på fire stjerner i denne testrunden. Det er crossoveren Mazda CX-3 og pickupen Mitsubishi L200.

Les også: Dette er de sikreste nybilene du kan kjøpe