Se hvem som lover sportsbil for folket

Sportsbilen GT4 Stinger ble vist av Kia i 2014. Nå bekrefter de at det kommer en sportsbil, som dessuten skal være rimelig priset.
Sportsbilen GT4 Stinger ble vist av Kia i 2014. Nå bekrefter de at det kommer en sportsbil, som dessuten skal være rimelig priset.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har aldri gjort noe slikt før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia har stadig utviklet sitt modellutvalg. Fra å være et lite nisjemerke, har de tatt steget fullt ut og blitt et volummerke.

Biler som Soul, Sportage, C'eed og Optima er blant modellene som har truffet godt. I Norge har særlig den elektriske varianten av Soul og SUVen Sportage vært populære.

Med hjelp av designsjef Peter Schreyer, som tidligere har stått bak flere modeller fra Audi og VW, har Kia dessuten begynt å få skikkelig sving på designet.

Derfor er vi spente på hva som venter oss, når de nå avslører at de skal levere en sportsbil innen 2020.

Les også: Dette er et smart SUV-kjøp

Kias konseptbil GT Stinger kan være et lite forvarsel på hva vi har i vente, når Kia nå skal lage sin første, skikkelige sportsbil.
Kias konseptbil GT Stinger kan være et lite forvarsel på hva vi har i vente, når Kia nå skal lage sin første, skikkelige sportsbil.

Lovende

Svært mange som var tilstede på bilutstillingen i Genève i vinter, tok seg god tid da de kom til standen til Kia. For der stod nemlig en av utstillingens aller lekreste biler – konseptbilen Sportspace. Det er en familiebil! Tenk hva de kan gjøre med et karosseri med bare to dører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har forsåvidt fått en forsmak på det også. Bildene i denne artikkelen er av konseptbilen GT4 Stinger, som Kia presenterte i 2014. Slett ikke verst den heller.

Les også: Denne bilen kan overraske deg

Helt ny plattform

Når Kia nå har forpliktet seg til å ta steget ut, har de tenkt å gjøre det helt fra bunnen av. Sjef for Kia i Storbritannia, Paul Philpott, sier nemlig at sportsbilen ikke skal bygge på samme plattform som noen av dagens modeller.

Samme mann uttaler at bilen skal bli gunstig priset, og at den skal være en såkalt «global» modell, hvilket betyr at den i utgangspunktet lanseres over hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kia C'eed GT: Tøff i trynet – men stopper det der?

Imagebygger

I forhold til resten av modellutvalget, vil den nye sportsbilen naturligvis bli ganske så marginal, når det kommer til salgstall.

Men viktig blir den likevel, som en imagebygger. Kia blir nok av mange oppfattet som litt kjedelig og traust, de lekre, nye modellene til tross. Og dette kan være modellen som for alvor åpner døren for kunder som vanligvis ikke ville vurdert tanken.

Forøvrig er det besnærende å tenke på at vi om noen få år kan få en sportsbil som faktisk kan leveres med hele syv års garanti. I alle fall om Kia Norge velger å ta den til Norge, og viderefører markedets beste garantiordning.

Innvendig byr GT4 Stinger også på nye ideer og dristig design.
Innvendig byr GT4 Stinger også på nye ideer og dristig design.

Les også: Dette er Kias nyskapende familiebil