Rasende kinesere krever svar om MH370

Sørgende pårørende til passasjerene på MH370 før et møte med representanter for Malaysia Airlines i Beijing. Foto: Jason Lee (Reuters / NTB scanpix)
Sørgende pårørende til passasjerene på MH370 før et møte med representanter for Malaysia Airlines i Beijing. Foto: Jason Lee (Reuters / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kom til håndgemeng og knuffing fredag da rasende pårørende og etterlatte etter MH370-ofre ble drevet vekk fra den malaysiske ambassaden i Beijing. De etterlatte krever svar, nå over ett år siden flyet forsvant.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Funnet av en to meter lang vingeklaff, som er identifisert som del av Boeing 777-maskinen, har tent nytt håp blant de etterlatte om at den endelige forklaringen er rykket nærmere. Men tiltroen til malaysiske myndigheter er på et lavmål.

– Malaysia skjuler sannheten og trenerer letearbeidet. Malaysia: Finn passasjerene! lød budskapet på plakater som et 50-talls høylytte pårørende viftet med utenfor den malaysiske ambassaden.

Søker klarhet

Demonstrantene fortalte at de gikk til ambassaden for å treffe en diplomat og få klarhet i det de kalte usammenhengende punkter i en redegjørelse om vrakdelen som er sendt til undersøkelse i Frankrike.

– Men vi får ikke treffe noen. Vi søker en troverdig forklaring på det som skjedde. Det er gått over 500 dager, sier en kvinne som ikke vil oppgi navnet sitt.

Frankrike opplyser at letearbeidet vil bli styrket. Fly, helikoptre og patruljebåter skal sendes til områdene rundt Reunion, samtidig som Malaysia har bedt Madagaskar og Mauritius om å bistå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag kom det meldinger om funn av nye biter i fjæresteinene på den franske øya, men de første undersøkelsene kan tyde på at de ikke stammer fra ulykkesflyet.

Systematisk leting

Lokale myndigheter på Reunion starter mandag en mer systematisk saumfaring av strendene for å se om flere deler er feid på land av bølger og havstrømmer.

Leteområdet for de franske mannskapene blir doblet til 120.000 kvadratkilometer. Reunion ligger 3.700 kilometer vest for det havområdet der letingen først ble konsentrert. Dette er områder utenfor sørvestkysten av Australia.

En representant for det amerikanske advokatfirmaet Kreindler & Kreindler LLC, som representerer 48 rammede familier, sier at vingeklaffen alene neppe er tilstrekkelig som bevis til å innlede en rettssak om årsaken til flyulykken.