Test av BMWs splitter nye kompakt-SUV

Akkurat nå er Broom-Vegard i Østerrike og kjører helt nye BMW X1.
Akkurat nå er Broom-Vegard i Østerrike og kjører helt nye BMW X1.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne kommer mange nordmenn til å ønske seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedet for kompakte SUV-er og crossovere har vokst fort og raskt. Slik sett kom BMW X1 på veldig rett tid da den ble lansert som 2009-modell, som et supplement til de større BMW X3 og X5. X1 har vært en skikkelig salgssuksess og allerede i 2013 passerte men 500.000 produserte biler.

Utover en facelift, har det ikke skjedd så veldig mye med modellen på disse årene.

Det er derfor ikke uten en viss spenning at redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen pakket kofferten og satte seg på et fly til München for å både se og prøve den helt nye X1 i 2016-tapping.

Spennende nyhet

Litt spente på nykommeren er vi jo selv også. Så hva er vel da mer naturlig enn å ta en telefon til vår utskremte medarbeider for å høre mer om hvordan den nye bilen har blitt.

– Ring, ring...

– Hallo, Vegard her!

– Heisann, hvordan har du det på tur i Tyskland?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bare bra, bortsett fra at jeg er ikke i Tyskland mer. Vi landet i München i går, men har kjørt derfra til Østerrike hvor vi overnattet. Og fy filler´n så varmt det er. 28-29 grader, blå himmel og steikende sol og ikke ett vindpust. Det er helt vilt! Det blir for varmt for meg altså...

– Hei, hei, hei – akkurat været burde du ikke klage på. Da skulle du sett ut av kontorvinduene her nå. Nok en regnbyge over hovedstaden.

– Okei, jeg tar hintet. Men akkurat det hadde faktisk vært deilig her også. Det er jo klimaanlegg i bilene, men akkurat nå har jeg en fotostopp for å få tatt noen bilder. Egentlig har jeg mest lyst til å stupe uti den innbydene innsjøen her!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW X1: – Duger den som familiebil?

Kortere, bredere og høyere

Slik ser den nye X1 ut bakfra. Den har blitt høyere og bredere.
Slik ser den nye X1 ut bakfra. Den har blitt høyere og bredere.


– Men nok om været. Hvordan er den nye X1?

– For å ta det visuelle først. Den har fått et helt nytt "ansikt" og er både tøffere og finere enn forgjengen. Nå synes jeg faktisk denne er finere enn X3, også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regner med at den har vokst litt også?

– Både ja og nei. Den er faktisk noe kortere enn den gamle, men tilgjengjeld både høyere og bredere. Totalt sett er den derfor større. Den innvendige plassen har blitt betydelig bedre. 505-liter rommer bagasjerommet nå. Baksetet har bllitt justerbart i lengderetning og dermed mer fleksibelt. Dessuten kan man som tillegg få et passasjersete foran, hvor ryggen kan legges ned, slik at man får varerom helt fram til dashbordet.

– Ellers har den fått nytt og oppdatert interiør som både ser og føles bedre ut. Nå er også X1 tilgjengelig head up-display, som eneste modell i klassen, sier Vegard.

– Hvilken motoralternativer har du kjørt da?

– Jeg har kjørt den som kalles 25d. Morsom sak med twinturbo og rundt 231 hk, om jeg ikke husker helt feil. Dessverre er denne lite aktuell for Norge. Hos oss blir nok 18i og 20d, de mest aktuelle, tror Vegard.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne BMW-en får Teslaen din til å se ut som en telefonkiosk

Høyere og mer som en SUV

– Men kjøreopplevelsen er vel noenlunde lik – tross alt?

Interiøret er også helt nytt, men i typisk BMW-stil.
Interiøret er også helt nytt, men i typisk BMW-stil.

– Jepp, helt klart. Her har det også skjedd en del ting. Men sitter for eksempel fire centimeter høyere enn i den utgående modellen. Det høres ikke så mye ut, kanskje. Likevel har det faktisk mye å si for kjørefølelsen. Denne føles mer SUV-aktig enn den gamle, hvor man satt ganske lavt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Interessant... Hva gjør dette med kjøreegenskapene?

– Bilen er forsatt skarp, men kan på ingen måte sammenliknes med for eksempel 3-serie fra BMW. Den ekstra høyden merkes. Den har forresten fått nytt, dynamisk understell også, med mulighet for valg av innstillinger. Det er nytt for X1.

– Du virker å ha mye godt å si om denne bilen...

– Ja, jeg er ikke et øyenlikk i tvil om at dette kommer til å bli en ny salgssuksess. Denne kommer mange nordmenn til å ønske seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå gjør han det igjen!

Kommer før snøen?

– Men du nå, må jeg nesten få tatt bildene før jeg renner bort her. Dessuten skal vi i en offroad-løpye og teste den også, før jeg tar flyet hjem.

– Så klart, men du en liten siste ting som sikkert noen lurer litt på. Når kommer den til Norge og hva blir prisen?

– Jeg lurer litt på det selv jeg altså. Har ikke fått noen informasjon om det enda. Prisen blir nok ganske lik dagens, vil jeg tro. Altså ca 350 000 kroner. Når vi får den til Norge har vi heller ikke fått informasjon om, men et tips er at den blir å finne før snøen kommer, avslutter Vegard.

Fant Elvis´ gamle BMW på en låve: