Gjør Facebook mindre masete
Facebook er hyggelig, men kan også være et sabla mas. Her får du noen enkle tips som lar deg styre mer av hva du får se og hvem du deler med.
Fakta:
- Det er over 3 millioner nordmenn på Facebook.
- 2,4 millioner sjekker Facebook daglig, 1,9 millioner av dem via mobil.
- Det største segmentet på Facebook er brukere i alderen 25-34 år, etterfulgt av 35-44 år.
Kilde: Metronet, august 2014.
Denne artikkelen ser på verktøy som allerede ligger innebygd i Facebook, og lar deg luke litt i strømmen av feriebilder, nyheter og hjertesukk. Vi tar utgangspunkt i at du sitter ved en datamaskin. På mobil er innstillingene noe annerledes, men mange av funksjonene vi går gjennom finnes der også.
Den lille haken er din venn
Øverst i høyre hjørne på samtlige poster i nyhetsstrømmen din er det en liten «hake». Finn en post du ikke vil se. Klikk på haken. Du vil få opp valg av typen:
- Skjul innlegg: se færre poster av dette slaget (du kan få opp flere alternativer hvis du velger denne)
- Slutt å følge [brukernavn]: du fortsetter å ha den som har delt lenken eller postet bildet som Facebook-kontakt, men får ikke lenger hans/hennes innlegg opp i din nyhetsstrøm. Personen får ikke beskjed av Facebook om din «avfølging», og vil fremdeles kunne se dine poster.
- Skjul alt fra [nettsted]: hvis det er snakk om en lenke til et nettsted kan du velge denne for å slippe å se mer derfra.
- Lagre lenke: hvis det er en artikkel du vil se nærmere på senere. De lagrede lenkene legger seg i kolonnen til venstre på startsiden, under «Lagret», like over mellomtittelen «Sider».
- Slå varsler av/på: Skrur av eller på varsler om nye kommentarer på en post.
En «avfølging» er ikke permanent. Du kan når som helst gå inn på brukerprofilen til denne kontakten og begynne å følge ham eller henne på nytt. (Knappene til venstre nederst på profilbildet deres).
Hvem får se hva
Du kan også i noen grad regulere hvilke av dine kontakter som får se hva.
La oss si at du vil dele noen hyggelige feriebilder av barna, men helst vil at kun familie og nære venner får se dem. Da kan du lage en egen «liste» for de nærmeste.
Gå til forsiden med nyhetsstrømmen (trykk på Facebook-ikonet øverst i venstre hjørne). Til venstre er det en kategoriliste: Favoritter, Sider, Venner, Grupper, m.m.
Velg «Venner».
Trykk på knappen «+ Opprett liste».
Så kan du gi listen et navn, og fylle den med de medlemmene du vil.
Å bruke listene krever fremdeles en viss årvåkenhet når du poster.
Når du begynner å skrive en ny post dukker det opp en knapp ved siden av knappen det står «Publiser» på. Det varierer hva det står på denne. Den informerer deg om hvem som får se posten du er i ferd med å publisere. Trykk på den, så får du muligheten til å velge hvilken liste du vil poste til. For «viderekommende» gir valget «Egendefinert» ytterligere alternativer (du kan vise posten kun til utvalgte personer, eller hindre visse kontakter/lister fra å se den overhodet. Dette kan være nyttig hvis du for eksempel vil poste om noe privat du ikke synes det er naturlig å dele med sjefen/kolleger. Her gjelder det imidlertid å holde tunga rett i munnen, og fra tid til annen dobbeltsjekke hvem som faktisk står oppført på listene dine (og igjen: innstillingene for det enkelte innlegg). Hundre prosent «privat» blir Facebook aldri.
«Lærer» av dine valg
Både «Slutt å følge» og Lister later til å fungere ganske vanntett (men det er erfaringsmessig ikke godt å vite hvilke krumspring Facebook finner på i fremtiden). Hva «Skjul innlegg» egentlig fører til fremstår noe mer kryptisk, dels overlatt til de mye omtale «Facebook-algoritmene».
Dette er programmer som forsøker å lære om ditt bruksmønster, og tilpasse annonser, forslag til nye kontakter og innholdet i nyhetsoppdateringene til din bruk. Når vi trykker på «Liker»-knappen er det kanskje i våre hoder mest et signal til den som har postet om at «det var et hyggelig bilde» eller «det var godt skrevet». Men Facebook-automatikken tolker det også som et signal om at du liker denne typen innhold, og prøver å mate deg med mer av det.
Hvis du har tid til litt lengre lesning ble det i fjor høst skrevet to interessante artikler om dette. I den ene hadde noen forsøkt å sluttefullstendig å «like» noe som helst på Facebook over en lengre periode . I den andre var det en som gjorde det motsatte, og prøvde å «like» absolutt althan kom over.
Det nyeste først
I utgangspunktet vil Facebook servere deg de postene (og annonsene) nettstedet «tror» du kan ha interesse av basert på tidligere aktivitet og hva andre Facebook-kontakter «liker» og kommenterer på. Derfor kan eldre poster bli liggende og vake øverst i nyhetsstrømmen din. Hvis du heller vil se de ferskeste innleggene øverst kan du klikke på Nyhetsoppdatering til venstre på startsiden, og velg «Nyeste», så får du opp den kronologiske visningen.
En gang du har tid, og hvis du ikke har gjort det fra før, kan det være verdt å kikke på valgmulighetene under hengelås-ikonet til høyre på den blå linjen øverst. Her kan du også regulere hvem som kan se dine poster, og sjekke hvordan din aktivitet fremstår for kjente og ukjente.
Den lille nedoverpilen ved siden av, og valget «Innstillinger» gir enda flere muligheter til å tilpasse din brukeropplevelse.
Det finnes også verktøy som ikke er utviklet av Facebook selv som lar deg tilpasse brukeropplevelsen ytterligere, som nettleserutvidelsen F.B. Purity. Denne er gratis, og har fått flere gode anmeldelser av seriøse medier. Facebook er imidlertid ikke så begeistret for alle funksjonalitetene Purity gir.
Øvrige kilder: Wall Street Journal