Forbrukerombudet mener Vipps-reklame er ulovlig

Den norske Bank (DNB) lover å tilpasse markedsføringen av Vipps etter Forbrukerombudets krav.
Den norske Bank (DNB) lover å tilpasse markedsføringen av Vipps etter Forbrukerombudets krav. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet mener at DNBs markedsføringen av vennebetalingsappen Vipps er lovstridig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB reklamerer med at med Vipps er alt man trenger et mobilnummer, og dermed kan brukerne raskt og enkelt føre over penger til hverandre med mobilen. Forbrukerombudet mener dette kun er riktig når en del forutsetninger er oppfylt.

– Dersom Vipps brukes på fredag ettermiddag og mottaker ikke har registrert en DNB-konto i Vipps, vil ikke pengene være tilgjengelig for verken betaler eller mottaker før mandag morgen. Det må det opplyses tydeligere om, sier forbrukerombud Gry Nergård til Stavanger Aftenblad.

Samtidig går ikke selve transaksjonen raskere enn andre overføringer mellom norske bankkonti.

DNB, som fått frist til 27. juli for å redegjøre for kritikken, sier de vil tilpasse markedsføringen til ombudets krav, og vil være tydeligere i beskrivelsen av appen.

– Det er fint at Forbrukerombudet følger med, sier Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

Allerede tirsdag kommer de første tilpassede annonsene på trykk.