Utslitte flyteknikere jobbet med feil fly - British Airways-maskinen måtte nødlande
Rapporten fra den britiske ulykkeskommisjonen er klar.
I mai 2013 måtte et British Airways-fly på vei fra Heathrow til Oslo nødlande etter at den ene motoren tok fyr.
Det var 75 passasjerer med i flyet, og hendelsen ble oppfattet som svært dramatisk.
Først trodde man at flyet, av typen Airbus A319- hadde fått fugl i motoren, og flyselskapet opplyste på sin twitterkonto at det var en teknisk feil.
Les også: British Airways-fly måtte nødlande
Sjekket feil fly
Nå viser det seg at brannen skjedde etter at teknikere, som hadde vært lenge på jobb, sjekket feil fly.
Det kommer fram i rapporten fra den britiske kommisjonen for flyulykker, Air Accidents Investigation Branch.
Les utdrag fra rapporten her.
Rapporten ble publisert i dag, og har blitt sitert i en rekke britiske medier
Flyet, som nødlandet på Heathrow, hadde blitt utsatt for en vedlikeholdsfeil før det tok av.
Denne feilen førte til drivstofflekkasje, som igjen førte til at den ene motoren tok fyr.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAdvarer mot lange skift
I rapporten advarer AAIB mot risikoene ved å bruke mannskaper som har vært for lenge på jobb til å utføre vedlikehold av fly.
To teknikere skulle komme tilbake til flyet for å gjøre seg ferdige med vedlikeholdet på BA-flyet. Da de kom tilbake var de så slitne at de gikk til et helt annet fly og utførte vedlikeholdet der, skriver The Guardian.
Flyet landet 33 minutter etter avgang. Passasjerene og besetningen ble evakuert. Ingen ble skadd.
En nordmann som var med flyet, fortalte om dramatikken til VG.
– Vi var på vei til å ta av. I det nesen ble løftet opp så sa det «pang!» På høyre siden datt hele panelet av motoren, og hvit røyk kom ut. Folk hylte og skrek «brann, brann». Det var ikke brann, men folk fikk panikk. Det smalt fryktelig, forteller passasjeren.