Fossilbiler kan bli forbudt i Oslo og Bergen

FORBUD? Byrådet i Oslo går inn for bruk av lav- eller nullutslippssoner i byen, der diesel- og bensinbiler ikke får slippe inn.
FORBUD? Byrådet i Oslo går inn for bruk av lav- eller nullutslippssoner i byen, der diesel- og bensinbiler ikke får slippe inn. Foto: Frank May / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store deler av sentrum i Oslo og Bergen kan bli stengt for bensin- og dieselbiler, foreslår byrådene i de to byene. Klimagærninger, sier Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Carl I. Hagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Byrådet i Oslo vedtok torsdag en klimaplan som innebærer store endringer for befolkningen i hovedstad om få år, skriver Dagens Næringsliv.

I strategiplanen går nemlig byrådet inn for bruk av lav- eller nullutslippssoner i byen, der diesel- og bensinbiler ikke får slippe inn. Det kan være aktuelt å sperre av hele området innenfor Ring 2, opplyser samferdsels- og miljøbyråd Guri Melby (V).

Hun ønsker å innføre pilotprosjekt innen to år. Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) sier byrådet skal finne ut om det deretter blir permanente soner.

Les også: – Dårlig luft gir økt risiko for hjerneslag

Firehjulsdrevne dieselbiler kan få kjøre innenfor sonene, mot betaling, foreslås det.

– Man kan se for seg at du må betale en klekkelig avgift, sier Melby.

Byråd for byutvikling, klima og miljø i Bergen, Henning Warloe (H), er også klar til å stenge av deler av sentrum. I august legger Bergen kommune ut sin klimaplan på høring, og der foreslås det å teste ut nullutslippssoner i sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frps førstekandidat i Oslo, Carl I. Hagen, kaller byrådet klimagærninger. Han må medgi at saken helt sikkert blir stemt gjennom, men selv er han svært skeptisk.

– Hvis målet er begrensning av CO2, så sier jeg automatisk nei. For meg har ikke CO2 noe med klima å gjøre. Hvis formålet er bedre byluft er jeg villig til å vurdere det, men hva koster det å redusere hvor mye? Vi må være realister også, sier Hagen.

Les også: –Klimaskeptikere er mer ambivalente enn antatt