Drosjesjåføren har eid 25 biler: – Nå har vi valgt å abonnere

Foto: Fleks

Per Steinar Vestengen (57) har eid flere biler enn de fleste, men nå har han valgt å abonnere. – Jeg har regna litt på det, og det er faktisk billigere enn å lease, fastslår drosjesjåføren.

Annonsørinnhold fra Fleks.

Per Steinar synes vi nordmenn er altfor opptatt av å eie alt mulig, og mener at de færreste vet hva det egentlig koster å eie sin egen bil.

– Bil er så dyrt at man får litt vond smak i kjeften, sier han.

Abonnement lønner seg

– Særlig verditapet er det nok mange som glemmer å ta med i beregningen. Men den dagen du skal selge, kan vidunderet fort ha tapt seg opp under 100.000 i året, forteller han, basert på egen erfaring.

Per Steinar har nemlig han eid flere biler enn de fleste, og vet godt hva han snakker om. Han ramser opp i fleng:

– Det starta med en Opel Kadett, for jeg er nok en liten råner. Og i militæret hadde jeg en Dodge Van for å få drag på damene, flirer han selvironisk.

Siden har han hatt blant annet Ford 17M, Renault 5, VW Variant og VW Golf, Mazda 626, Toyota RA2, Volvo XC70, Nissan Prairie, Opel Kadett, Ford Escort og Mondeo. Dessuten har han hatt et utall Mercedeser som drosje, og nå senest har familien eid både Tesla model S og X.

– Drosjevirksomhet er ikke så lukrativ om dagen, så vi hadde ikke mange hundre tusen kroner tilgjengelig til å kjøpe ny bil for, forteller han.

Her kan du lese mer om Fleks og hvorfor bilabonnement lønner seg.


Artikkelen fortsetter under bildet.

Drosjesjåføren Per Steinar Vestengen (57) har eid mange biler. Nå har han funnet ut at det er langt mer økonomisk lønnsomt med bilabonnement enn å eie egen bil. Foto: Fleks
Drosjesjåføren Per Steinar Vestengen (57) har eid mange biler. Nå har han funnet ut at det er langt mer økonomisk lønnsomt med bilabonnement enn å eie egen bil. Foto: Fleks

Hvaerfkeks_boks

Men hva med leasing da?

– Hvis du leaser, er det fort gjort å se seg blind på en lav månedspris. Men leasingselskapet skal jo gjerne ha et stort innskudd, og det slipper vi nå. Dessuten må man betale for masse som er inkludert i Fleks-abonnementet, og da ser plutselig regnestykket helt annerledes ut, forteller han.

Per Steinar legger fornøyd ut om alle kostnadene som er inkludert i månedsprisen: Veihjelp, service, dekk og dekkhotell. Det eneste de betaler i tillegg er drivstoff, bompenger og parkering.

– Ja, til og med forsikringen er inkludert, så for oss ble det faktisk litt billigere å abonnere, fastslår han.

– Dessuten vet vi akkurat hva vi skal ut med hver måned, så det er veldig forutsigbart. Og så slipper vi jo hele risikoen med et fremtidig verditap, smiler drosjesåføren.


Per Steinar Vestengen liker å tenke nytt og synes Fleks er en innovativ tjeneste. Foto: Fleks
Per Steinar Vestengen liker å tenke nytt og synes Fleks er en innovativ tjeneste. Foto: Fleks

Innovativ tjeneste

Til daglig er det kona Mona som kjører Kia fra Kløfta til kontorjobben på Lillestrøm, mens Per kjører en Tesla model X med lys på taket.

– Jeg var faktisk den andre i hele verden som kjøpte Tesla som taxi, forteller Per Steinar, som liker å tenke nytt og synes Fleks er en innovativ tjeneste.

– Det er bare å laste ned appen og krysse av for det man vil ha, og så styrer du alt digitalt. Det koster nesten ingenting å plusse på noen kilometer, for eksempel. Og de du ikke bruker opp, blir flytta over til neste måned.

Seflerbiler_boks_

Journalistene og redaksjonen i ABC Nyheter har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
brand-studio
ABC BrandStudio er en avdeling i ABC Startsiden as.
I samarbeid med annonsør utvikler ABC Brand Studio innhold, som publiseres på alle plattformer til ABC Startsiden og i sosiale medier. Annonsøren kan også publisere innholdet på egne flater.
Innhold laget av ABC Brand Studio er tydelig merket, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt og produsert i samarbeid med en annonsør.