112 russiske kapteiner på skip under norsk flagg: – En kjempestor risiko
– I ytterste konsekvens kan dette sette ikke bare sjøfolkenes sikkerhet, men hele nasjonens sikkerhet i fare, advarer leder for Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell. (Illustrasjons-/arkivfoto). Les mer Lukk
Avsløringen kom i Aftenposten tidligere denne uken
Avisen har kartlagt antall dispensasjoner som er gitt av det norske Sjøfartsdirektoratet til å føre skip i Nis-registeret i perioden 1. januar 2023 til 16. mai 2024.
Den norske handelsflåten er verdens fjerde største og består av til sammen 1.591 skip fordelt på Norsk ordinært skipsregister (Nor) og Norsk internasjonalt skipsregister (Nis).
I en tid hvor PST og etterretningstjenesten har advart mot alvorlige trusler fra Russland og Kina, og understreket at disse landene representerer den største sikkerhetsrisikoen mot norske interesser, vekker det oppsikt at mer enn 100 russiske kapteiner opererer på norske skip.
– Hele nasjonens sikkerhet i fare
– Det nærmer seg det helt kritiske. I ytterste konsekvens kan dette sette ikke bare sjøfolkenes sikkerhet, men hele nasjonens sikkerhet i fare, sier leder for Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell, til Aftenposten.
Han mener tallene om innvilgede dispensasjoner vitner om manglende koordinering i regjeringen.
Under 2. verdenskrig spilte den norske handelsflåten en betydelig rolle for de alliertes seier over Nazi-Tyskland. Takket være innsatsen til verdens største rederi, Nortraship, ble 1.000 skip stilt til disposisjon for å knuse Hitler. Om lag 3.200 nordmenn ofret sine liv på havet.
– Vi er ikke liberale eller strenge
Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus. (Foto: Sjøfartsdirektoratet) Les mer Lukk
Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, avviser at direktoratet har vært for liberale og slepphendte med tanke på å gi dispensasjoner.
– Vi er ikke liberale eller strenge. Vi forholder oss til om kravene i regelverket er oppfylt, skriver Aarhus i en mail til ABC Nyheter.
Han registrerer at det er interesse for saken både innen næringen og det politiske miljøet i Norge.
– Hvordan har denne utviklingen kunne pågå så lenge?
– Dette er et regelverk som vi er satt til å håndtere. Det er i den sammenheng antall søknader inn til oss, og om de oppfyller kravene, som avgjør hvor mange dispensasjoner som gis. Dispensasjonene kommer også som følge av et stort behov i næringen, svarer Aarhus.
– Sikkerhetssituasjonen er alvorlig
– Finnes det nok norske sjøfolk, inkludert kapteiner, som kan fylle russernes og kinesernes rolle, eller tar det tid å utdanne nye?
– På kort sikt kan det være en utfordring, men det er nok kompetanse fra andre nasjoner som kan dekke opp dersom dette skulle bli et alternativ.
– Hvor alvorlig mener Sjøfartsdirektoratet at situasjonen er, og hva anses som mest risikabelt med tanke på en tilspisset sikkerhetssituasjon, inkludert faren for krig?
– Generelt er sikkerhetssituasjonen alvorlig, noe også Sjøfartsdirektoratet arbeider med. Vi har blant annet egne informasjonssider knyttet til dette. Vi bistår også næringen ved behov, svarer kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.
– En kjempestor risiko. Det er åpenbart
Forsker og lærer ved Forsvarets høgskole/Sjøkrigsskolen, Ståle Ulriksen. (Foto: Forsvaret) Les mer Lukk
Forsker og lærer ved Forsvarets høgskole/Sjøkrigsskolen, Ståle Ulriksen, er opprørt over avsløringen, og kaller omfanget på utenlandske kapteiner «en varslet katastrofe».
– En kjempestor risiko. Det er åpenbart. Og et stort problem rundt det som er en betydningsfull ressurs for Norge og de allierte. Vi har påpekt tidligere at på mange skip er det stort sett bare russisk mannskap, sier Ulriksen til Aftenposten.
Han viser til at de store antall fartøy som Norge disponerer er strategisk viktig for Nato i en krig med tanke på allierte troppeforflytninger over Atlanterhavet, og andre livsviktige forsyninger i en krisesituasjon.
ABC Nyheter har sendt forespørsler til Nærings- og Fiskeridepartementet, Sjøkrigsskolen samt forsvarspolitiske talspersoner i Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre, om en kommentar, men avventer svar.