Rapport: Flypassasjerers rettigheter regelmessig brutt under pandemien
Europeisk luftfart har blitt kraftig påvirket av coronapandemien. Illustrasjonsfoto. Les mer Lukk
Selv om passasjerer har krav på kompensasjon ved innstilte flyreiser, har mange selskap tvunget dem til å akseptere en verdikupong.
– Passasjerene ble faktisk misledet om rettighetene sine og tapte dermed penger, sier Annemie Turtelboom i ECA.
Da coronapandemien stengte ned Europa, ble rundt 7.000 flyruter stengt og millioner av reiser kansellert. Enkelte passasjerer fikk ingen refusjon eller mottok kun en verdikupong istedenfor penger.
I fjor bevilget Stortinget 13,9 milliarder kroner i coronastøtte til flybransjen i Norge. Ifølge Turtelboom har EU-land brukt drøyt 356 milliarder kroner på støtte til flyselskap under pandemien.
Minst 15 EU-land har brutt regelverket ved å midlertidig frita flyselskaper fra å tilbakebetale kunder. Tyskland, Frankrike, Belgia og Nederland er blant dem.
I forkant av ECA-rapporten ba EU-kommisjonen flyselskapene forbedre håndteringen av innstilte flyreiser.
– Flyselskaper må respektere forbrukernes rettigheter når flyreiser innstilles, sa justiskommissær Didier Reynders.