Sveriges havarikommisjon utelukker ikke nye dykk til MS Estonia

Your browser doesn't support HTML5 video.

M/S Estonia-forliset
Den svenske havarikommisjonen vil finne ut hvordan det nyoppdagede hullet i skroget til passasjerfergen MS Estonia oppsto.

En rapport fra Estlands regjering i oktober slo fast at det var funnet et nytt hull i skroget. Det bekreftet funnene som ble offentliggjort i en ny dokumentar tidligere i år, der dykkere hadde tatt seg ned ulovlig til vraket av skipet.

Det har vært forbudt å dykke ved vraket av ulykkesferja Estonia i Østersjøen siden 1995, men produsentene av en ny dokumentarserie valgte å trosse dette forbudet og fant en hittil ukjent flenge i skroget. Foto: EPA / NTB Les mer Lukk

Rapporten slo også fast at et annet mye omtalt hull kan skyldes stein på havbunnen.

Generaldirektør Jonas Bäckstrand i SHK sier nå at kommisjonen må undersøke skroget. De trenger å gjøre metallurgiske undersøkelser og se på skrogets konstruksjon

– Vi har ikke kommet til at vi må gjennomføre nye dykk, men vi utelukker ingenting, sier han.

852 mennesker omkom da ferja Estonia forliste i Østersjøen i 1994. Årsaken til forliset er fortsatt bestridt. Havarikommisjonene i Estland, Finland og Sverige jobber nå med ny informasjon om ulykken. Man prøver blant annet å få tak i tegninger av fartøyet og kartlegge bunnforholdene der fartøyet ligger.

For et par uker siden besøkte Estlands havarikommisjon Sverige, og sammen undersøkte de Estonias baugvisir, som er lagret utenfor Stockholm.

Your browser doesn't support HTML5 video.

20 år siden Estonia-forliset