Drone møter flyvinge – resultatet får droneprodusent til å rase
Your browser doesn't support HTML5 video.
Drone møter flyvinge – resultatet får droneprodusent til å rase Les mer Lukk
Introduksjonen av droner som hobby-leketøy har gjort flybransjen bekymret for sikkerheten i luftrommet for fly. Flere ganger har flyplasser i Norge måttet stenge etter observasjoner av droner nær rullebanen. Det potensiale skadeomfanget med en kollisjon mellom et passasjerfly og en drone er utvilsomt stort.
Derfor ble det mye oppmerksomhet rundt forskningen til universitetet i Dayton i USA der man sammenlignet kollisjoner mellom fly og drone, og såkalte «birdstrikes» - kollisjoner mellom fugl og fly.
Stor utvikling:Styrer droner med tankekraft
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Your browser doesn't support HTML5 video.
Sendt inn i flyvinge med kanon
Ved hjelp av en kanon sendte de en populær hobbydrone, DJI Phantom 2, inn i en vinge tilsvarende flyvingen på et småfly, for å simulere en kollisjon i høy fart i luften. Resultatet, som du kan se i videoen øverst, er ganske skremmende – der dronen regelrett penetrerer flyvingen og forårsaker stor skade på vingen og vingebjelken.
– Vi gjorde en ny test med en gelatinfugl med samme vekt. Selv om fuglen også gikk igjennom vingen, gjorde den ikke like mye skade på innsiden, sier forsker Kevin Poorman til NRK Beta.
Roper varsku:Helikopterpiloter frykter ulykke med droner på Preikestolen
DJI raser
Resultatet ble publisert i medier verden over. Det fikk da også oppmerksomheten til den ledende droneprodusenten DJI, som ikke likte det de så. De krever nå at universitetet trekker tilbake forskningsrapporten.
De stiller spørsmål ved farten dronen treffer flyvingen, som de mener er alt for høy til å kunne gi et realistisk bilde av en kollisjon.
«Videoen deres tar utgangspunkt i at flyet flyr i høyeste cruise-hastighet på over 320 km/t og møter en drone som også flyr på sitt potensielt raskeste, 54km/t. Flyet vil kun klare å nå slike hastigheter i marsjhøyde, som er langt høyere enn en drone vil kunne fly», skriver de i en pressemelding. Droneprodusenten sier videre at i verste fall vil flyet kunne treffe dronen i halvparten av hastigheten vist i demonstrasjonen, noe som vil generere en fjerdedels kollisjonsenergi.
Droner har blitt stadig mer populære, men mange vet ikke reglene de må følge for å unngå kollisjoner i luften. Les mer Lukk
Britiske flygere krever endring:Piloter frykter droner kan skape flykatastrofer
Skremselspropaganda
De hevder testen «med overlegg skaper et mer skadelig scenario for å brukes som bevis for hva som ville kunne skje med en kollisjon med et kommersielt fly».
DJI anklager universitetet for å spre unødvendig frykt om droner og at testene ikke lever opp til standarden til FAA (det amerikanske luftfartstilsynet) og drone-industrien.
Kritikken har ført til at universitetet har presisert pressemeldingen sin noe, men de har ikke etterkommet droneprodusentens krav om å trekke forskningen tilbake.
I Norge er det lagt inn høydebegrensninger for droner og det er blant annet forbudt å fly droner nærmere enn fem kilometer fra flyplasser, men mindre man har særskilt tillatelse.
Nye regler fra 2016:Droner og modellfly forbudt rundt norske flyplasser