Russland og USA i ordkrig etter militær nesten-ulykke
Your browser doesn't support HTML5 video.
Russland og USA i ordkrig etter militær nesten-ulykke Les mer Lukk
Hendelsen fant sted 17. juni i internasjonalt farvann i Middelhavet under operasjoner rettet mot IS.
Militære myndigheter på begge sider mener at den andre har skylden for det som skal ha vært en «farlig situasjon».
Mens russerne sier at skipene var 180 meter fra hverandre sier Pentagon at det var nesten 300 meter.
De ulike versjoner av hendelsen presenteres av henholdsvis CNN og Russia Today.
– Russisk provokasjon
Orlogskaptein Thomas Slensvik, hovedlærer i strategi og doktrine ved Forsvarets stabsskole, her vurdert de ulike fremstillingene etter henvendelse fra ABC Nyheter. Han legger ansvaret på Russland:
– Virker som Russland har fremprovosert en situasjon der hensikten er å sett USA i et dårlig lys, mener orlogskaptein Thomas Slensvik. Les mer Lukk
– Fra de to kildene så kan det virke som om Russland har fremprovosert en situasjon der hensikten er å sette USA i et dårlig lys, sier Slensvik.
– Hvis kildene stemmer så har situasjonen foregått over tid, og det kan virke som om den russiske fregatten var innhentende fartøy, for så å bryte babord. Klipper man det riktig kan det da fremstå som om den amerikanske jageren (fregatten) ikke overholder vikeplikt fra styrbord, fortsetter han.
– Dette føyer seg inn i en rekke hendelser der Russland ønsker å markere seg ovenfor spesielt USA, tidligere i Svartehavet og Østersjøen.
Les også: Tre menn dømt for å ha støttet IS i Syria
Den norske marineoffiseren avviser også at det var noen reell fare for en kollisjon.
– Men det var nære nok til at det oppfattes som ubehagelig navigasjonsmessig, sier Slensvik.
Ingen egne marine-avtaler
Tidligere har det også vært hendelser i luftrommet over Syria hvor russiske og amerikanske fly har vært nære hverandre. Der har man inngått avtaler om rapportering og delt luftrommet opp i soner.
Les også: Grande skeptisk til «naiv» Syria-plan
Noe tilsvarende finnes ikke for marinestyrkene.
– Nei, det gjør det ikke, sier Thomas Slensvik. Men han mener det heller ikke er like prekært til sjøs, og at de internasjonale sjøveisreglene og egne regler for marinefartøy (fra 1972) er klare nok.
– Avtalene er gode nok, hvis man bare hadde fulgt dem, sier orlogskapteinen.