Kristiansen holder en knapp på Edvald

Landslagssjef Stig Kristiansen har to ess i Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff i kortstokken under proffenes fellesstart søndag. Les mer Lukk

Landslagssjef Stig Kristiansen er klar for VMs store høydepunkt, sykkelproffenes fellesstart over 270 knallharde kilometer.

Så langt har VM vært litt stang ut for de norske syklistene. To åttendeplasser i juniorklassen er foreløpig de to høydepunktene på herresiden, mens kvinnene fikk en sjuendeplass for Susanne Andersen. Søndag jakter Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff edelt metall i Bergen.

– Jeg tør jo å si at jeg håper på norsk gull. Vi har jobbet ganske hardt med å få alt på skinner, så det står jeg inne for. Jeg har sagt at løypa ligger litt bedre til rette for Edvald så jeg kan godt si ham, men jeg er ikke noe mindre fornøyd hvis Alex skulle vinne. Oddsen tipper litt til fordel for Edvald, men det er sjelden det går slik oddsen vil, sier Stig Kristiansen til NTB.

Høydepunktet

– Eliteklassen for menn er høydepunktet under VM, og det med stor H. Det har vært stor oppmerksomhet rundt våre ryttere. Vi har hatt gode ryttere som har levert på høyt nivå internasjonalt, fortsatte landslagssjefen.

Den norske taktikken er holdt hemmelig. Man vil se an hvordan rittet utvikler seg før man velger plan A eller B. Norge har uansett to gode kort å spille på.

– Vi startet med å en liten prat med hver enkelt rytter for å legge kortene i riktig rekkefølge og lufte hvordan vi ser på det. Nå ga U23-rittet oss noen hint om hvordan ting kan bli. Vi så jo at hvis man har noen sekunder på toppen av den siste bakken vil det være veldig vanskelig å kjøre det inn mot slutten, forklarte landslagssjefen.

Tøff løype

VM-løypa i Bergen har vist seg som veldig tøff. Runden på 19,1 kilometer som rytterne skal gjennom tolv ganger i løpet av over sju timer er i drøyeste laget for de fleste. Rittet starter først ute på Sotra og det skal sykles nesten fire mil før man starter på rundbaneløypa.

– Særegenheten med denne VM-løypa er ikke bare «laksebakken». Det er fire-fem punkter som kan være kritiske med tanke på posisjonering. Den er tekniske krevende og det er også noen andre bakker som hele tiden "biter" litt. Blant annet allerede før man går inn i selve «laksebakken» så har man allerede kjørt en kilometer i slak oppoverbakke. Enkeltstående skal ikke dette bekymre rytterne, men de skal gjennom hele tolv ganger. Det blir hele tiden repetisjoner. Samtidig må man hele tiden passe på å posisjonere seg, så det blir knallhardt over sju timer, sier Kristiansen.