Entusiastisk Solberg etter tredjeplass i Monte-Carlo

I farta: Petter Solber mellom Lantosque and Luceram i går. Foto: Scanpix/AFP PHOTO/VALERY HACHE Les mer Lukk

Petter Solberg leverte varene i comebacket som fabrikkfører for Ford. Nordmannen gjorde sitt beste løp i Rally Monte-Carlo noensinne og var knallfornøyd med 3.-plass i sin nye bil.

Aldri før har Solberg kommet på seierspallen i Monte-Carlo. Han la grunnlaget for tredjeplassen ved å vinne tre fartsprøver lørdag. 37-åringen ble raskt kompis med sin nye Ford.

– Det er den beste VM-starten for meg noensinne. Jeg har vunnet fire fartsprøver, et par av dem helt overlegent. Det er ikke mulig å gjøre det bedre. Man lærer ikke bilen med en gang, men den går fælt og kommer til å bli grom, sa Solberg til NTB.

Han kunne ikke satse for mye siden lagkamerat Jari-Matti Latvala var tidlig ute av dansen. Likevel kjørte nordmannen styggfort lørdag og var nær ved å ta igjen toer Dani Sordo.

– Jeg kunne ikke risikere for mye siden Latvala var ute, men bilen er lett å kjøre raskt med. I går (lørdag) gikk det noe inn i helvete fort. Jeg hadde en god følelse med bilen. Søndag handlet det mest om å holde tredjeplassen, sa Solberg.

Les også: Olabil fra nord til sør

Vil slå Loeb

Han mente han hadde fått nesten maks uttelling selv om verdensmester Sebastien Loeb nok en gang viste seg uslåelig. Franskmannen tok sin 68. VM-rundetriumf og den sjette i Rally Monte-Carlo.

– Målet var topp tre, men med nytt team, ny bil og vanskelige forhold er det ikke bare, bare. Jeg har ikke hatt det så moro i en bil siden 2004, og det er en god følelse jeg sitter med nå, la en optimistisk Solberg til.

Solberg har gjort det før. Les:Mesterlig opphenting av Petter Solberg

Han mener nemlig at det skal være mulig å slå Loeb, som er blitt verdensmester åtte år på rad.

– Målet er å slå Loeb, men vi skal også fighte for å vinne fabrikk-VM. Jeg og Jari kommer til å bli et veldig sterkt team. Det er godt å komme til et sånt lag. Det er full backing og en grom situasjon jeg er i nå. Samtidig må vi være litt smarte og ikke kaste oss ut i det. Den seieren kommer raskt når alle tingene faller på plass, sa føreren som har gjort comeback i Ford som han sist var en del av i 2000.

Siden den gang har han vært sju og et halvt år i Subaru og kjørt tre år som privatsjåfør i eget lag. Solberg ble første norske verdensmester i rally i 2003.

Dekkbom

Opp til spanske Sordo skilte det til slutt et halvt minutt etter søndagens sisteetappe. Loeb var suveren og vant med 2.45 minutts margin til Mini Cooper-føreren. Men Sordos prestasjon var også sterk. For første gang siden Rauno Aaltonen vant sammenlagt i 1967 var Mini på podiet i Monte-Carlo.

Trolig mistet Solberg sjansen på annenplassen på grunn av feil dekkvalg fredag.

– Vi har 30 mann som har jobbet med dekkvalg, men det er ikke lett i Monte-Carlo. Vi tapte to minutter på det fredag, og trolig også annenplassen. Men så holdt vi på å ta det igjen lørdag, sa Solberg.

Rally Monte-Carlo var den første av årets 13 VM-runder. Også Solbergs storebror Henning deltok. Han endte på 13.-plass. 20.16,3 minutter skilte opp til vinneren Loeb.

Monte-Carlo gjorde comeback i WRC. De tre siste årene har det klassiske løpet, som ble kjørt for 80. gang i år, vært en del av konkurrerende IRC.

Les også: I fjor mistet han lappen.

Les andre nyheter.