Samferdselsminister Dale ville ikke ha jordvern inn i transportplanen mens han var landbruksminister

NY DALE: Statsminister Erna Solberg (H) og nyutnevnte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) etter statsråd på slottet 31. august 2018. Les mer Lukk

– Ta vare på matjorda! er oppfordringa fra Bondelaget til den nye samferdselsministeren. Vei- og jernbanebygging er storforbruker av dyrka mark.

– Jeg forventer at den tidligere landbruksministeren holder et ekstra sterkt øye med matjorda i de kommende store samferdselsprosjektene. Alle som har et nært forhold til norsk matproduksjon vet hvor sårbar matjorda er og at vi må ta vare på den.

Det sier lederen av Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, i en pressemelding etter at de nye statsrådene fredag ble oppnevnt på Slottet.

Jon Georg Dale (Frp), som i nesten tre år har vært landbruks- og matminister, skal nå som samferdselsminister stå i spissen for regjeringens og Stortingets ambisiøse vei- og jernbaneprosjekter.

Prosjekter som erfaringsvis legger under seg mye dyrka mark.

Ville ikke ha inn jordvernet

Bondelaget kan ha grunn til å minne Dale om ansvaret for ikke å legge dyrket jord under asfalt og sviller.

Da diskusjonen i 2016 sto om den store langtidsplanen for norsk samferdsel, Nasjonal Transportplan 2018 (NTP), var det - av alle - landbruks- og matministeren, Jon Georg Dale som gikk imot å ta opp spørsmålet om jordvern i NTP.

Det gikk fram da han ble utfordret av Sentepartiets Geir Pollestad i Stortingets spørretime 2. mars 2016. Han ville heller overlate spørsmålet om jordvern til den enkelte kommune når planene for traséer skulle avgjøres der.

Les: Landbruksministeren vil ikke ha jordvern inn i transportplanen

Sylvi var for defensiv

Dales forgjenger i Landbruks- og matdepartementet, Sylvi Listhaug, la for øvrig fram det departementets forslag til jordvernpolitikk for landet.

Da Listhaug på vegne av regjeringen 29. mai 2015 la frem det hun kalte en «ambisiøs jordvernstrategi», var målet at omdisponering av dyrket jord ikke skal overstige 6.000 dekar i året. Det er ensbetydende med seks kvadratkilometer.

Det viste seg at absolutt hele Stortinget, inkludert Listhaugs partifeller, var mer ambisiøse enn fagstatsråden. De vedtok at maksimum 4000 dekar skulle få bli omdisponert.

Les også:Hele Stortinget vil ha mer jordvern enn landbruksministeren

Unngås i størst mulig grad

I mai 2016 viste det seg så at Dale og regjeringen snudde i spørsmålet om jordvernets betydning i samferdselsplanene.

En omtale av jordvern skulle likevel inn i Nasjonal Transportplan.

«Jordvern er en nasjonal interesse som transportetatene, Avinor og Nye Veger AS skal vie stor oppmerksomhet i retningslinjer og arbeid.», heter det i NTPs kapitel 11.5.1.

Der gjøres det også et poeng av at det nydyrkes mer jord enn det som bygges ned.

«Regjeringen vil at det ved planlegging av samferdselsanlegg i størst mulig grad skal unngås å omdisponere dyrka mark.», slås det også fast.