Havnestriden til Konkurransetilsynet
Både Efta-domstolen og Høyesterett fastslo i desember i fjor at alle rederier skal kunne laste og losse i alle norske havner, uavhengig av hvilken fagforening man er tilknyttet. Men ifølge Bedriftsforbundet har LO og NHO valgt å opprettholde tariffavtalen i Drammen havn, en avtale som gjør at det kun er medlemmer av LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund som får gjøre slikt arbeid.
– Ifølge tariffavtalen mellom LO og NHO, som de velger å opprettholde og kjøre videre på, så gjelder ikke fri konkurranse i Drammen havn for norske fartøyer, og det kan vi ikke stå og se på, sier leder Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet til NRK.
Leder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet peker på at Høyesterett har fastslått at EØS-avtalens etableringsrett har forrang foran Den internasjonale arbeidsorganisasjonens (ILO) bestemmelse om fortrinnsrett.
– Dersom Bedriftsforbundet sier at Norge ikke har plikt til å leve opp en ILO-konvensjon, er jeg overrasket over det. Konvensjonen er klar og sier at en registrert havnearbeider skal ha fortrinnsrett til laste- og lossearbeid, sier Johnsen.
– Det er oppsiktsvekkende at NTF ikke vil bøye seg for Holship-dommen i Høyesterett og nedlegge havnemonopolet umiddelbart. De kan gjerne mislike EØS-avtalen, men den er per i dag norsk lov, sier høyesterettsadvokat Nicolai Skarning, som førte saken for selskapet Holship, til ABC Nyheter.