Statsministeren hjem til budsjettinnspurt

Erna Solberg avlyser sin planlaget Nord-Norge-turné for å jobbe med å løse budsjettkrisen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Les mer Lukk

Statsminister Erna Solberg (H) avbryter det planlagte besøket i Nord-Norge og Trøndelag og reiser til Oslo etter besøket hos Widerøe Internet i Mosjøen mandag.

Budsjettprosessen på Stortinget  

* Regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett 6. oktober. Forhandlingene mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF startet onsdag 2. november.

* I finansdebatten mandag 5. desember blir rammene for de enkelte politikkområdene i statsbudsjettet for neste år lagt. Budsjettbalansen blir også avklart.

* Skulle de fire partiene bli enige om et budsjettforlik innen 5. desember, vil dette legges fram for Stortinget som et eget forslag før finansdebatten finner sted. Forlikspartnerne vil da stemme for dette forliket i salen.

* Siste møtedag før Stortinget tar juleferie er tirsdag 20. desember. Presidentskapet har til nå avvist å utsette finansdebatten, men skulle dette likevel skje, vil sesjonen kunne bli forlenget.

At statsministeren avbryter besøket i Nord-Norge og Trøndelag åpner for at det blir et nytt forhandlingsmøte mellom de fire partilederne om statsbudsjettet, kanskje allerede mandag. Toppene har ikke møttes siden tirsdag i forrige uke.

– Det har vært jobbet med konkrete forslag gjennom hele helgen. Solberg returnerer nå til Oslo for flere møter om budsjett, sier statssekretær Sigbjørn Aanes til NTB.

Les mer: Budsjettfristen sprekker

Kan reise tilbake

Én uke før Stortinget vedtar rammene for neste års statsbudsjett er statsministeren i Mo i Rana og Mosjøen, før hun etter planen skulle ta Hurtigruten fra Brønnøysund til Rørvik på ettermiddagen.

Nå velger hun i stedet å vende tilbake til Oslo etter besøket hos Widerøe Internet i Mosjøen klokken 12.45. Reisen med Hurtigruten vil gå fløyten, men Statsministerens kontor holder muligheten åpen for at hun reiser tilbake til Trøndelag tirsdag.

Hvilke av de opprinnelig oppsatte programpunktene som vil kunne gå som planlagt, er ennå ikke klart. På programmet sto besøk hos DDEs Bjarne Brøndbo på verkstedet i Namdal tirsdag morgen samt visitter hos Biokraft i Skogn og St. Olavs hospital og Enova i Trondheim senere på dagen.

Frustrasjon

I en tale til nominasjonsmøtet i Oslo Venstre lørdag beskrev Trine Skei Grande budsjettforhandlingene som det vanskeligste hun noensinne har vært med på. Hun kaller det en kjempetabbe av regjeringen å stille ultimatum om bilpakken og sier det gjøres forsøk på å splitte de to støttepartiene.

– Det er krefter i Frp som tydelig vil ha Venstre ut av dette samarbeidet. Det er veldig korttenkt, framholder hun.

Grande har imidlertid ingen tro på at KrF vil sikre regjeringen flertall for statsbudsjettet uten Venstre. Nøkkelen til samarbeidspartienes makt er at de holder sammen, sier hun.

– KrF er det eneste partiet som har hatt en statsminister som har gått av på en miljøsak. KrF har vedtatt en regjering uten Frp, og da blir det krevende om de alene skulle sikre en regjering med Frp, poengterer Grande.

Les også: Regjeringens statsbudsjett sikrer ikke Stortingets klimaforlik

Ringerunde

I helgen ble MDG, SV, Sp og Ap kontaktet av regjeringspartienes parlamentariske ledere, som forsikret at opposisjonen ville få tid til å gjøre sine vurderinger dersom det blir et forlik i løpet av uken.

– Hvis ikke det blir et forhandlingsresultat, har vi ingenting å meddele. Men vi vil strekke oss langt for å gi opposisjonen en avklaring, sier Frps Harald Tom Nesvik. Ifølge ham er det ikke satt noen ny, intern frist for enighet, men tiden går fort fram til mandag.

Frp-leder Siv Jensen sa i helgen til NTB at hun har tro på en avtale med alle fire partiene, men søndag framsto forhandlingene som like fastlåst som før.

Riktignok skal Venstre etter det NTB kjenner til ha godtatt et drivstoffpåslag på 50 øre samlet, mot at dieselprisen blir høyere og bensinprisen lavere enn i regjeringens opprinnelige opplegg. Samtidig krever partiet endringer i CO2-avgiften, som gir utslag på pumpeprisen. Krav om kutt i motytelsene til bilistene på i alt 900 millioner kroner bidrar også til steile fronter.

Les også: Støre klar hvis Solberg må gå