Elbil-ulempen mange ikke vet om
GOD PLASS, MEN: Bagasjerommet i BYD Sealion 7 er romslig, men du må tenke deg om før du fyller det opp. Les mer Lukk
(Artikkelen er først publisert av Broom): Nordmenn er et folk som er veldig glad i bilferier. Og vi elsker store og romslige biler som har plass til alt vi ønsker å ha med – og litt til.
Men vet du hvor mye vekt bilen er konstruert for å tåle? Her kan du fort gå på en smell, for det er ikke alltid det er samsvar mellom plassen om bord og vekten.
Kan ikke laste ubegrenset
Felles for alle biler er at du ikke kan dytte inn ubegrenset med bagasje. Bilene har nemlig noe som kalles tillatt totalvekt. Det er den høyeste tillatte totale vekten av kjøretøyet, drivstoffet, passasjerer og bagasje.
Den delen av totalvekten som inkluderer passasjerer og bagasje, kalles nyttelast. Hvor høy denne nyttelasten er, variere stort fra bil til bil. Informasjonen finner du i bilens vognkort.
Det mange ikke er klar over, er at elbiler ofte har mye lavere nyttelast enn biler som går på diesel og bensin. Dermed kan du ofte dytte inn mindre bagasje i disse, enn i en tilsvarende fossilbil.
Ganske mye også, faktisk. Fasit er at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene.
Også bensinbilene kan lastes tyngre enn elbilene: I snitt 16,8 prosent mer. Disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
– Når du skal kjøpe elbil, må du sjekke nyttelasten. Ellers kan du ende opp en bil du ikke kan ta med bagasje i, har Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, tidligere uttalt.
Batteripakken på en elbil kan veie mange hundre kilo. Dermed kan mye av nyttelasten forsvinne allerede før man har satt seg i bilen.
Halvparten får stryk – kan være farlig
Fire passasjerer? Glem bagasje
Det finnes flere eksempler på relativt store biler med lav nyttelast. Eldre utgaver av Tesla Model 3 har for eksempel nyttelast på like over 300 kilo. Har du fire normalvektige passasjerer om bord, kan du ikke ha bagasje i det hele tatt. Det har blitt noe bedre på nyere årsmodeller.
Et nyere eksempel er BYD Sealion 7, som er en temmelig stor SUV med stor bagasjeplass. Nyttelasten er imidlertid på bare 320 kilo.
Det er bare 20 kilo mer enn Norges billigste bil, Dongfeng Box. Men det er en småbil med temmelig lite bagasjerom.
Volkswagen ID.7 Pro er et annet eksempel. Den er nesten fem meter lang og har et svært bagasjerom, men nyttelasten er begrenset til 362 kilo.
Norsk undersøkelse dårlig nytt for Tesla
Mindre trafikksikker
Det er flere eksempler på elbiler hvor du nærmer deg maks nyttelast med fem personer i bilen. Da er det ikke mye igjen til bagasje.
Grunnen til at bilen har en vektbegrensning, er at du ikke skal ha med mer enn det bilen tåler. Overskrides tillatt totalvekt, risikerer du at bilen oppfører seg uforutsigbart på veien, og at kritiske deler som hjul, hjuloppheng, fjærer, støtdempere og bremser tar skade.
Da kjører du rett og slett i en mindre trafikksikker bil.
Og blir du stoppet i kontroll, vil du måtte sette av passasjerer og/eller bagasje i veikanten.
342.000 fikk brev: Får ikke bruke bilen
Sjekk selv
Husk at ekstrautstyr også kan veie en del, og derfor kan nyttelasten mellom to tilsynelatende like biler variere. Det kan også være variasjoner avhengig av hvilket år bilene er registrert.
Du kan enkelt sjekke nyttelasten i din bil, i vognkortet. Og er du på utkikk etter ny bruktbil, kan du søke opp registreringsnummeret hos Statens vegvesen, og få ut alle kritiske data om kjøretøyet, inkludert nyttelasten.