Flere vil betale for TV 2 etter brudd med Telia: – Vi nærmer oss nye rekordtall
– Vi jobbet i flere måneder for å komme i mål med en ny, langsiktig avtale med Telia, og er oppriktig lei oss for at det ikke gikk. Vi har vært i dialog med Telia etter 1. mars, men det er vanskelig, og vi erkjenner at avstanden er stor, forklarer organisasjon- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Lene Eltvik Vindfeld. Foto: Javad Parsa / NTB Les mer Lukk
Det bekrefter Lene Eltvik Vindfeld, organisasjon- og kommunikasjonsdirektør i TV 2:
– TV 2 fikk i løpet av den første uken uten avtale flere nye Telia-kunder på TV 2 Play, enn vi fikk under i løpet av sju måneder uten avtale med Altibox i 2022. Og siden da har bare antallet fortsatt å øke. I forbindelse med starten på Eliteserien ser vi også en stor økning i antall total-kunder, og vi nærmer oss rett og slett nye rekordtall, skriver direktøren i en epost til ABC Nyheter.
1. mars 2025 fjernet TV 2 sine kanaler og strømmetjenester fra Telia Play. Årsaken var uenighet med Telia om en ny TV-avtale.
– Det har vært dialog mellom partene siden 1. mars, men dialogen har så langt ikke resultert i noen ny avtale. Vi beklager så mye ulempene dette medfører, opplyser Telia på sine hjemmesider.
– Vi erkjenner at avstanden er stor
Dermed har nærmere en halv million nordmenn måtte klare seg uten TV 2. Bruddet kom samtidig som Ski-VM ble arrangert i Trondheim.
I dag, fem uker etter bruddet, er frontene fortsatt steile, og ingen ny avtale er i sikte.
– Vi jobbet i flere måneder for å komme i mål med en ny, langsiktig avtale med Telia, og er oppriktig lei oss for at det ikke gikk. Vi har vært i dialog med Telia etter 1. mars, men det er vanskelig, og vi erkjenner at avstanden er stor, forklarer Lene Eltvik Vindfeld i TV 2.
– Det som er positivt, er at kundene finner frem
– Hva vil dere si til nordmenn som er berørt?
Mange nordmenn gikk glipp av historiske TV-øyeblikk under Ski-VM. Her er duellen hvor Therese Johaug tapte spurten om gullet med knappest mulig margin til svenske Ebba Andersson.
– Kundesenteret har vært godt forberedt slik at kundene som tar kontakt får hjelpen de trenger. Vi forhandlet på overtid fordi vi hadde et sterkt ønske om å finne en enighet, nettopp fordi vi mener både Telia, TV 2 og ikke minst kundene er tjent med det. Det som er positivt, er at kundene finner frem til TV 2s innhold. Det vises både i kundevekst på TV 2 Play og i seertallene våre, bekrefter organisasjon- og kommunikasjonsdirektøren.
Begge vil, men får det ikke til
Telia har ikke gitt opp å få til en ny avtale med TV 2, men det er ikke avtalt nye forhandlinger.
– Telia ønsker å komme til enighet med TV 2 om en bærekraftig avtale som sikrer våre kunder valgfrihet med tilgang til det innholdet som de ønsker å se, skriver Telia i en pressemelding.
Tilbudene som forsvant 1. mars, er TV 2 sine kanaler og strømmetjenester, deriblant de faste kanalene TV 2 Direkte og TV 2 Nyhetskanalen, i tillegg til strømmetjenesten TV 2 Play.
Vil ikke oppgi seertall og inntektstall
Leder for privatmarkedet i Telia Norge, Pål Rune Kaalen, har tidligere uttalt dette om striden med Telia:
– Vi har hele tiden forsøkt å komme til enighet med TV 2 om en konkurransedyktig avtale som sikrer våre kunder valgfrihet med tilgang til det innholdet som de ønsker å se.
ABC Nyheter har bedt TV 2 om konkrete seertall for hvor mange seere og trafikk TV 2 har mistet etter bruddet, samt inntektsutviklingen siden 1. mars, men ikke fått svar på dette.
Inntil videre må seere, som tidligere kunne se TV 2 via Telia, smøre seg med tålmodighet eller finne andre betalingsløsninger.