SAS får refs for «Black Flyday»: – Omdømmet på vei i grøfta

Fredags-tilbud: SAS klinker til med Black Flyday - men ordspillet lander ikke like godt hos alle. Foto: SAS/Skjermdump Les mer Lukk

I anledning Black Friday har flyselskapet endret app-ikonet sitt. Det får Framtiden i våre hender til å «fly» i taket.

Denne artikkelen ble først publisert av Kampanje.

I forbindelse med Black Friday har SAS endret app-ikonet sitt til «Black Flyday», og reklamerer med et «Black Flyday Sale». Salgstrikset fra flyselskapet faller ikke i god jord hos miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender.

– Med dette er SAS på god vei til å sende omdømmet sitt rett i grøfta! sier leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, til Kampanje.

Hun er lite imponert av ordspillet i salgskampanjen.

– Med så mye kampanjevirksomhet som oppfordrer til å fly som om morgendagen ikke finnes, så er det så jeg får lyst til å spørre om det overhodet er noen voksne hjemme, sier Riise.

En helt vanlig kampanje

Pressesjef i SAS, Øystein Schmidt, kommenterer hvorfor flyselskapet markedsfører seg med Black Flyday.

– Som enhver annen kommersiell virksomhet har naturligvis også vi i SAS anledning til å markedsføre våre produkter og tjenester. Denne kampanjen er en helt vanlig del av vårt arbeid med å nå ut til kundene våre. SAS fokuserer videre på å tilby smartere og mer ansvarlige reisemuligheter gjennom tiltak som bærekraftig flydrivstoff (SAF), forbedret operasjonell effektivitet og investering i moderne fly med lavere utslipp, skriver Schmidt i en e-post til Kampanje.

Spørsmål om selskapet oppfordrer til flere reiser gjennom kampanjen eller om de tror kampanjen kan svekke omdømmet til SAS - blir derimot ikke svart ut.

Pressesjefen opplyser om at app-ikonet returnerer til ordinært utseende ved kampanjens slutt som er førstkommende tirsdag.

Nytt utseende: SAS-appen har fått en ny look i forbindelse med Black Friday. Foto: Anette Johansen-Desjardin

- Det er alt verden ikke trenger

Dette er langt ifra første gang SAS får «kampanje-refs» i år. I oktober var Framtiden i våre hender-lederen ute og kritiserte kampanjen «Hvem vil bli Eurobonus-millionær?», som ble laget i forbindelse med overgangen fra Star Alliance til Sky Team, der de lovet kunder én million bonuspoeng til medlemmer som flyr 15 ulike flyselskaper i Sky Team før nyttår.

– Det er alt verden ikke trenger, oppsummert i én kampanje, sa Riise i oktober.

Hun fikk støtte av Ingvild Kilen Rørholt, i Miljøstiftelsen Zero, som mente at SAS oppfordret til unødvendige reiser.

Den gang avviste kommunikasjonssjef i SAS Alexandra Lindgren Kaoukji, at det var tilfellet.

– Denne kampanjen oppfordrer ikke til unødvendig reising. Den er laget for å belønne dem som allerede planlegger å fly med SAS og våre Sky Team-partnere, forsvarte Kaoukji.