Stayclassy risikerer milliongebyr

Forbrukertilsynet varsler at de vil gi gebyr på 1,5 millioner kroner til Stayclassy for brudd på markedsføringsloven. Selskapet selger blant annet elektriske sparkesykler. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Les mer Lukk

Forbrukertilsynet varsler at de vil gi gebyr på 1,5 millioner kroner til Stayclassy for brudd på markedsføringsloven. Også selskapets daglige leder får gebyr.

Forbrukertilsynet har over en lengre periode mottatt klager på nettbutikken Stayclassy, og har ved flere anledninger vært i kontakt med selskapet med tydelig beskjed om at de må innrette seg etter loven.

Slik innleder tilsynet sin pressemelding – der de varsler at de vil gi nettbutikken et gebyr på 1,5 millioner kroner. Bakgrunnen er en kampanje fra 31. oktober.

Stayclassy er kjent for blant annet salg av elektriske sparkesykler, hoverboard og små elektriske kjøretøy.

– Vi mener Stayclassy villeder forbrukeren gjennom markedsføring ved å ikke opplyse om førpriser og ved å gi inntrykk av at prisen er satt ned, når den i virkeligheten ikke er det, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Tilsynet mener selskapets daglige leder, Thomas Holstad, har vært sterkt involvert i markedsføringen – og varsler derfor at han må betale 400.000 kroner for medvirkning til villedende markedsføring.

– Det har vært omfattende veiledning, og daglig leder har hatt god mulighet til å rette opp feilene. Når dette ikke blir gjort, og vi fortsatt ser grove brudd, må vi reagere med et varsel om økonomiske sanksjoner, sier Rønningen.

Stayclassy har fått frist til 2. januar til å kommentere varslene, før Forbrukertilsynet fatter vedtak.