Økt smitte og nye tiltak fører til stor pågang på coronatelefonen

Økt smitte og nye tiltak fører til at mange har spørsmål til den nasjonale coronatelefonen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Les mer Lukk

Sist uke ringte nesten 10.000 personer informasjonstelefonen for corona. Pågangen fører til lang ventetid.

– Hver gang det er økende smitte og nye tiltak, så øker pågangen på telefonen. I slike perioder oppbemanner vi med tilgjengelige veiledere, sier kommunikasjonsdirektør Trine Melgård i Helsedirektoratet til NRK.

Flest henvendelser kom på torsdag, da 2.500 tok kontakt.

– Det er mange spørsmål som handler om karantene. For eksempel hvor man kan gjennomføre karantene, sier Melgård.

Den store pågangen fører til at det enkelte ganger kan bli lang ventetid. Mandag var gjennomsnittlig ventetid 33 minutter, mens lengste ventetid var 2,5 timer.

I Bergen mottok coronatelefonen over 1.200 telefoner mandag. Kommunikasjonsdirektør Eva Hille sier til NRK at det er mange som spør om de nye reglene som ble innført før helgen.

– Enkelte spør om muligheter for å tilpasse reglene til sine ønsker, opplyser Hille.